Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coureurs luiden noodklok over beperkt zicht vanuit nieuwe F1-bolides

Nicholas Latifi en Alexander Albon benadrukken dat er maar beperkt zicht is vanuit de cockpit in de nieuwe generatie Formule 1-bolides. De twee coureurs hebben de 2022-wagen al getest tijdens een shakedown op Silverstone.

Williams-coureurs Alexander Albon en Nicholas Latifi waarschuwen dat de F1-grid te maken krijgt met wat minder zicht vanuit de cockpit. Komend seizoen veranderen de bolides volledig conform de technische reglementen, waardoor het zicht dus ook wat verandert. Zo ligt de voorvleugel wat hoger dan voorheen en zitten er winglets bovenop de Pirellibanden. De veranderingen aan de bolide zijn nu pas echt getest, nu de eerste F1-bolides kilometers hebben gemaakt tijdens de zogeheten shakedown. De FW44 hield deze shakedown op Silverstone, in de regen. Albon en Latifi waarschuwden beide voor minder zicht. "Er is in bepaalde bochten zeker minder zicht, al ligt het eraan wat voor een bocht", legt Latifi uit aan onder meer RacingNews365. "Het ligt aan hoeveel je moet insturen in een bocht en naar welk punt je op dat moment moet kijken." "Ik denk dat het iets is waar iedereen nog aan moet wennen. Er zijn zonder twijfel situaties waar je minder zal gaan zien, dat is zeker."

Albon waarschuwt voor de stratencircuits

Albon, die na een tussenjaar bij Red Bull terugkeert op de F1-grid, is het eens met zijn nieuwe teamgenoot. Vooral de stratencircuits moeten een grote uitdaging gaan worden met beperkt zicht. "Vandaag (tijdens de shakedown, red.) hadden we de slechtste omstandigheden op het circuit. Het was een donkere, grauwe dag in Silverstone, maar het was niet enorm slecht." "Ik denk dat we het vooral moeilijk gaan krijgen op de stratencircuits. Als we in Monaco, Bakoe en Jeddah zijn, dan wordt het lastiger. Op open circuits kan je wat meer vooruit kijken. De blind spots bij de banden zorgt wel voor minder zicht als je een bocht probeert in te kijken." "Dus wat je moet doen is eigenlijk wat verder kijken dan alleen naar de bocht. Op stratencircuits is er natuurlijk na een muur alleen nog maar meer muur, dus dan zie je niet zoveel. Ik denk dat het daarbij lastig gaat worden. Ook als je in gevecht bent, dat wordt wat lastiger. Kijken waar je bent, waar de voorvleugel is, waar de banden zijn; dat wordt wat meer een uitdaging."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'