Na de bevestiging van Mercedes dat George Russell en Kimi Antonelli in 2026 voor het team uitkomen, zijn er nog maar vier stoeltjes te verdelen in de Formule 1. Alpine heeft nog één zitje vrij naast Pierre Gasly, maar met name Red Bull ligt onder een vergrootglas. De teamgenoot van Max Verstappen is immers onbekend, net als de beide stoeltjes bij Racing Bulls. Wie o wie krijgt de kans?
Yuki Tsunoda heeft momenteel het Red Bull-stoeltje in bezit, maar je kunt rustig stellen dat de kans miniem is dat hij ook volgend jaar nog naast Verstappen rijdt. De Japanner heeft het ontzettend lastig en scoort slechts sporadisch punten, iets wat bij een topteam als Red Bull natuurlijk niet kan. Isack Hadjar is dan ook de favoriet voor een promotie. Hij is, samen met Verstappen, bovendien de enige Red Bull-coureur die al over een contract voor volgend jaar beschikt.
Voor Tsunoda en Liam Lawson zijn de kaarten anders geschud. Zij vechten voor hun toekomst en beginnen te merken dat er eigenlijk nog maar één zitje vrij is bij Racing Bulls. Helmut Marko is gecharmeerd van Red Bull-junior Arvid Lindblad en wil hem doorschuiven. Dat gaat dan ten koste van Tsunoda of Lawson, waarbij de laatstgenoemde coureur het meest op de schopstoel lijkt te zitten. Red Bull lijkt de ervaring van Tsunoda te willen gebruiken in het nieuwe tijdperk van de Formule 1 — bij Racing Bulls, welteverstaan.
Coureurs onder druk
In de Verenigde Staten bleek ook wel dat de druk erop staat. Tsunoda en Lawson lagen het gehele weekend met elkaar in de clinch, vooral omdat Lawson volgens Tsunoda in beide kwalificaties in de weg reed. De Japanner uitte zijn ongenoegen op de radio en stak na afloop zijn frustratie ook niet onder stoelen of banken. Tsunoda hield het netjes, maar maakte meer dan duidelijk wat hij van Lawson vond. Volgens Tsunoda wacht Lawson hem bewust op.
Tsunoda zei het volgende tegenover onder meer RacingNews365. "Ik zal het benoemen (in gesprekken, red.). We hebben er, denk ik, al genoeg over gepraat tijdens eerdere races. Sinds Monza of zo. Maar het is áltijd hetzelfde. Ik moet áltijd oppassen, dat is het gewoon."
Ondertussen was Lawson zich van geen kwaad bewust. "Eerlijk gezegd heb ik echt geen idee waar hij over klaagt. Ik kan me niet herinneren dat ik tijdens de kwalificatie voor hem reed. Yuki is duidelijk boos. Hij mag boos zijn, maar het houdt me niet bezig."
Fel naar elkaar
En zo treedt de interne Red Bull-strijd steeds meer op de voorgrond. Tsunoda bevindt zich nu eenmaal in het middenveld en hoeft niet op cadeautjes van Lawson te rekenen. In voorgaande jaren zag je wel vaker dat er binnen Red Bull wat verbeten gevechten werden gevoerd. In 2024 lag Sergio Pérez nog een aantal keren in de clinch met Lawson, toen er geruchten verschenen dat de Nieuw-Zeelander zijn stoeltje over zou nemen. Ze raakten zelfs in Mexico.
Nu lijkt Tsunoda aan de beurt, al gaat het in dit geval normaal gesproken om het stoeltje bij Racing Bulls. Verbeten? Ja, maar er blijft geen zitje meer over als je de strijd verliest. Voor Tsunoda en Lawson staat er veel meer op het spel dan hun onderlinge relatie. Zij moeten hun F1-toekomst veiligstellen en geven daar alles voor. Zolang het binnen de regels blijft, zal Marko toch met genoegen toekijken. De Red Bull-adviseur houdt wel van felheid bij zijn coureurs.
Ook interessant:
Onstuitbare Verstappen bezorgt McLaren aanhoudende nachtmerries
De F1 staat dankzij Verstappen op zijn kop, maar daar weten weten de heren in de podcast van RacingNews365 wel raad mee. Kom er maar in Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk!
Meest gelezen
In dit artikel








Praat mee!