Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Cruciale week voor door Verstappen verfoeide F1-regelwijziging

Na het raceweekend in Groot-Brittannië staat er een belangrijke testdriedaagse op de planning. Gaan we volgend jaar wel of geen grote bandenwijziging zien?

Al jaren speelt de Formule 1 met het idee. Begin dit jaar moest het al deels worden ingevoerd, maar na een test werd dit uitgesteld. De afgelopen maanden zijn er nieuwe, uitvoerige tests gedaan, waarvan de laatste deze week wordt verreden. Daarna wordt de knoop doorgehakt door alle Formule 1-teams.

Waar gaat het over? Over bandenwarmers in de Formule 1. Het voornemen is om deze af te schaffen, om zo de ecologische voetafdruk te verkleinen, maar Pirelli stuit op weerstand van vele coureurs, waaronder Max Verstappen.

De Nederlander liet zich negatief uit na een test op de bandenwarmerloze banden. "Hier kon ik niet van genieten. Ik denk dat we veel crashes gaan zien vergeleken met nu. Maar ja, het wordt lastig. Je bandenslijtage zal ook helemaal anders worden, omdat je in de eerste ronden (op nieuwe banden, red.) heel veel rond glijdt en je banden heel koud zijn."

"Om daarmee te dealen wordt de bandenspanning torenhoog, waardoor de banden veel sneller slijten. Momenteel kan ik hier echt niet van genieten, maar veel coureurs hebben hetzelfde idee en daarom moeten we op zoek naar een oplossing", zo liet de Nederlander optekenen.

Knoop wordt snel doorgehakt

Het plan was om in 2023 al de temperatuur van de bandenwarmers te verlagen van 70 naar 50 graden, om vervolgens in 2024 de bandenwarmers volledig in de ban te doen. Er ging een streep door het 2023-wijziging, maar het plan om in 2024 bandenwarmerloos te zijn in de Formule 1, is nog niet van de baan.

Pirelli ging na commentaar van de coureurs namelijk terug naar de tekentafel en heeft de afgelopen maanden nieuwe banden ontwikkeld die zonder bandenwarmers hun werk moeten kunnen doen. De laatste test voordat de definitieve knoop wordt doorgehakt, vindt de komende dagen plaats op Silverstone.

Namens Red Bull zal Daniel Ricciardo plaats nemen achter het stuur om de laatste testloodjes op zich te nemen. Daarna brengt Pirelli een rapport uit en gaan de teams hun oordeel vellen: wel of geen bandenwarmers in 2024?

Mario Isola van Pirelli legt uit. "Op dinsdag en woensdag hebben we nog testdagen. Het zijn zeker niet de laatste testdagen, maar wel de laatste voordat de F1 Commission beslist of bandenwarmers verbannen worden. We schrijven een samenvatting van de test van een paar pagina's voor de teambazen, zodat ze geen veertig of vijftig pagina's hoeven te lezen."

"Alle bandendata overhandigen we natuurlijk wel aan de bandenexperts van de teams, dus voor hen zal het meer dan alleen de samenvatting zijn. Dan gaan zij op basis van die dingen beslissen of we nog een jaar doorgaan met bandenwarmers. Als dat het geval is, dan doen we dat gewoon."

Is F1 er klaar voor?

"Dat hangt er vanaf wat je bedoelt met 'klaar'", zo antwoordt de bandenbaas op bovenstaande vraag. "De nieuwe banden zonder bandenwarmers werken anders dan de huidige banden. Je kan niet verwachten dat de opwarmfase hetzelfde zal verlopen dan de banden die voorverwarmd zijn op 70 graden Celsius."

"Bovendien hebben we niet de kans gehad om de banden in alle mogelijke omstandigheden te testen. Op dit moment is het niet koud buiten. Aan het begin van het jaar testten we nog wel in die omstandigheden, maar dat was weer een andere versie dan de banden die we nu hebben. Dat was namelijk nog vroeg in de ontwikkeling."

Racen zonder bandenwarmers zal gewoon anders zijn, benadrukt Isola. "We moeten gewoon accepteren dat het anders zal zijn als we zonder bandenwarmers gaan racen. Verder moeten we goed begrijpen wat voor effect het zal hebben op de strategie, want we willen niet dat de show negatief wordt beïnvloed door de nieuwe situatie."

Toch zal het vroeg of laat een keer klaar zijn met de bandenwarmers, benadrukt Isola. "Met alle betrokkenen hebben we afgesproken om de impact die we op het milieu hebben te beperken en de sport duurzamer te maken. Met deze stap doen we dat ook", aldus de Italiaan.

Ook interessant:

Red Bull zonder Verstappen bij lange na niet zo dominant

De F1 GP van Groot-Brittannië was een prooi voor Verstappen, maar eigenlijk ook voor McLaren. Is dat team terug? En hoe beoordelen Coronel, Dimmers en Mosterdijk het optreden van de Red Bull-coureurs die toch al onder het vergrootglas lagen?

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Formule 1 GP Groot-Brittannië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
GP Hongarije Mogelijk code rood en extreme hitte tijdens GP Hongarije