Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Verstappen kwam heel goed weg in Imola

Max Verstappen pakte na een zinderende slotfase de overwinning in Imola. Lando Norris kwam nog héél dichtbij, maar moest toch genoegen nemen met de tweede plaats. Wie echter naar de data en het chronologische verloop van de race kijkt, ziet dat Verstappen heel goed weg kwam in de slotfase.

Verstappen Imola race
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Tot de slotfase van de Grand Prix van Emilia-Romagna leek er geen vuiltje aan de lucht voor Max Verstappen. De Nederlander had in de eerste stint op mediums een comfortabele voorsprong opgebouwd ten opzichte van Lando Norris en Charles Leclerc, waarna het een kwestie van uitrijden leek na zijn enige pitstop. Zeven seconden moest toch genoeg zijn.

Dat liep helemaal anders. Norris kwam in de slotfase met rasse schreden dichterbij en zou uiteindelijk slechts zeven tienden verwijderd blijven van zijn tweede zege op rij. Verstappen worstelde enorm met de harde banden en kon het tempo in de verste verte niet bijbenen. Het doorslaggevende moment vond alleen al eerder plaats...

Goed, we beginnen bij de start. Verstappen en Norris starten allebei op de mediums, waarna de eerstgenoemde coureur vrij simpel wegrijdt. De 26-jarige Verstappen bouwt een voorsprong van ongeveer zeven seconden op ten opzichte van Norris, die op zijn beurt ietsje sneller is dan Charles Leclerc op P3. Een bedreiging voor Verstappen is Norris echter geen moment, wat ook te zien is aan de rondetijden van de eerste stint. Verstappen is constant een paar tienden sneller, waarna Norris al vrij vroeg stopt. McLaren wil een undercut van Leclerc voorkomen.

Bekijk hieronder de rondetijden tot en met de eerste pitstop van Norris. De tekst gaat daarna verder.

Rondetijden Verstappen versus Norris op mediums

Ronde VER NOR
3. 1:20.872 1:20.884
4. 1:20.671 1:21.205
5. 1:20.734 1:21.046
6. 1:20.868 1:20.909
7. 1:20.868 1:20.923
8. 1:20.762 1:20.997
9. 1:20.543 1:21.052
10. 1:21.093 1:21.272
11. 1:20.885 1:21.201
12. 1:21.287 1:21.438
13. 1:21.073 1:21.735
14. 1:20.982 1:21.716
15. 1:21.323 1:21.666
16. 1:21.362 1:21.523
17. 1:21.328 1:21.565
18. 1:21.411 1:21.617
19. 1:21.517 1:21.793
20. 1:21.550 1:21.883
21. 1:21.608 1:21.855

Sergio Perez

Achteraf is de pitstop van Norris een ongelofelijk belangrijk moment in de race. De Brit kwam namelijk vlak achter de worstelende Sergio Perez naar buiten, waardoor zijn outlap veel te langzaam was. Norris haalt Perez een rondje later in, maar laat een seconde liggen ten opzichte van Verstappen. De rondetijd van Norris, tijdens zijn outlap, was 1:44.6, Verstappen deed dit in 1:43.6.

Oké, Verstappen maakte zijn pitstop vier rondjes later, waardoor een seconde wellicht een beetje vertekenend is, maar feit is wel dat Norris heel wat tijd verloor en de overwinning uiteindelijk door zijn vingers glipte. De McLaren-coureur kwam op de streep zeven tienden tekort én kreeg toen pas voor het eerst DRS. Moet je je toch eens voorstellen dat hij zijn outlap in vrije lucht had kunnen afwerken? Dan had het nóg spannender kunnen worden.

Maar wat gebeurde er met Verstappen op de harde band? Marko legde het uit na de race. "Toen we naar de harde banden wisselden, waren de eerste twee tot drie ronden oké, maar we merkten daarna dat de temperatuur te veel zakte. De aanpassingen om in de kwalificatie de banden beter op te warmen, leken minder goed te werken voor de harde banden."

Het gevolg? Bandenslijtage en weinig grip. In de data is ook te zien dat, zoals Marko ook aangaf, Verstappen de eerste rondjes het tempo van Norris nog kan matchen op de harde band, maar hij een versnelling niet meer kan pareren. Het kantelpunt ligt rond de 43e ronde, met Norris die sneller en sneller gaat rijden en over betere banden beschikt.

Wel is ook mooi te zien dat de rondetijden van Verstappen ook flink naar beneden gaan. Waar hij eerst nog rondetijden van 1:20.8 rijdt, zit er in de absolute slotfase zelfs een tijd van 1:20.3 tussen. Toch is Norris haast iedere ronde sneller en maakt hij er een echte titanenstrijd van.

Al met al kan wel gesteld worden dat Verstappen heel goed weg kwam in Imola. De Nederlander was verreweg de snelste coureur op mediums en levert knap werk door hard te pushen in de slotfase, maar zonder slechte outlap van Norris had het heel anders af kunnen lopen. Als telt alleen niet in de Formule 1, dus deze zege zal zoet smaken voor Verstappen.

Bekijk hieronder de rondetijden vanaf het kantelpunt in ronde 43!

Rondetijden Verstappen versus Norris vanaf ronde 43

Ronde VER NOR
43. 1:20.757 1:20.838
44. 1:20.834 1:20.708
45. 1:21.364 1:20.339
46. 1:20.700 1:20.546
47. 1:20.909 1:20.816
48. 1:20.923 1:20.803
49. 1:20.823 1:20.485
50. 1:20.817 1:20.039
51. 1:20.736 1:20.367
52. 1:20.556 1:20.582
53. 1:20.638 1:20.141
54. 1:20.918 1:19.994
55. 1:20.962 1:20.182
56. 1:20.490 1:20.168
57. 1:20.511 1:20.105
58. 1:20.513 1:20.555
59. 1:20.367 1:20.489
60. 1:20.637 1:20.239
61. 1:20.698 1:20.502
62. 1:20.753 1:20.564
63. 1:21.035 1:20.743

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"