Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Waar Verstappen het verschil maakte met Norris

Max Verstappen pakte op overtuigende wijze poleposition voor de sprintrace in Oostenrijk. De Nederlander troefde Lando Norris af met een knap rondje, blijkt ook uit de data.

Verstappen Austria SQ
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Oostenrijk waren er wel wat twijfels bij Red Bull. McLaren lijkt over de snellere auto te beschikken en het team van Max Verstappen had de afgelopen weken drie vrije trainingen nodig om de optimale balans te vinden. Het sprintweekend in Oostenrijk kon daarom een hoofdpijndossier worden, zeker omdat er maar één vrije training werd afgewerkt en je er daarna moest staan voor de sprintkwalificatie.

Op een groot schrikmomentje na slaagde Red Bull daar glorieus in. Oké, Verstappen viel in de vrije training even stil met een sensorprobleem, maar na een snelle reset kon hij zijn weg vervolgen én had hij gelijk de snelheid te pakken. De 26-jarige Nederlander trok die goede lijn door naar de sprintkwalificatie, want in alle sessies stond zijn naam op de eerste plaats en zelfs Lando Norris en Oscar Piastri konden daar niets aan veranderen.

Snelle bochten

Maar waar maakte Verstappen het verschil ten opzichte van Norris? Simpel gezegd is Verstappen sneller in de eerste en derde sector en verliest hij 'maar' 19 duizendsten in de tweede sector. Toch was de coureur vooral in de derde sector de gehele dag snel. Verstappen pakte daar op alle concurrenten veel tijd in de vrije training en was een halve tiende sneller dan Norris in de sprintkwalificatie. Het verschil van zes honderdsten in de eerste sector had ook anders kunnen uitpakken, want in de oefensessie had Norris soms nog de overhand.

Overigens ligt de snelheid heel hoog in de eerste en derde sector, wat erop duidt dat de RB20 geweldig presteert in de snelle bochten. Norris pakte in de 'langzamere' tweede sector een klein beetje tijd terug en bevestigt zo het vermoeden dat McLaren daar de overhand heeft ten opzichte van Red Bull. In Spanje was dat niet anders.

Na afloop stelde Verstappen dat hij een goed gevoel had in de snelle bochten. "Wij lijken snel in de hogesnelheidsbochten en dat is fijn op dit circuit. Hopelijk kunnen we dat vasthouden. Natuurlijk gaat de sprintrace ons ook een goede indicatie geven over hoe de snelheid zal zijn in de race. Daar kijk ik naar uit."

Verstappen haalt een belangrijk punt aan. Norris en McLaren hadden in Spanje de bandenslijtage beter onder controle en konden Verstappen zo onder druk zetten. Als dat op de Red Bull Ring wederom het geval is, moet Verstappen alle zeilen bijzetten. De teams werkten in de vrije training geen optimale longruns af, dus tijdens de sprintrace gaat blijken wat de krachtsverhoudingen zijn. Toch is de eerste klap van Verstappen een daalder waard.

Bekijk hieronder de rondetijden van Verstappen en Norris in SQ3!

Rondetijden SQ3: Verstappen versus Norris

S1 S2 S3 Rondetijd
VER 16.332 28.950 19.404 1:04.686
NOR 16.392 28.931 19.456 1:04.779
Verschil +0.060 -0.019 +0.052 +0.093

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verstappen tast in het duister: "Er moet iets raars aan de hand zijn geweest"