Red Bull verraste met het ontwerp van de RB16. Nadat het team jarenlang vasthield aan een en dezelfde ontwerpfilosofie, gooide het team onder supervisie van meesterontwerper Adrian Newey het over een andere boeg voor 2020. De RB16 was vernieuwend te noemen, waarbij met name de voorkant flink onder handen werd genomen. Een smalle neus, inclusief 'neusgaten' en diverse slimme trucjes.
Een ervan bleef tot dusver onopgemerkt, maar is zeker interessant te noemen: het vleugeltje onder de airbox. We pijnigden onze hersens en doken in onze archieven, maar kwamen nimmer een soortgelijke vleugel tegen op een F1-bolide. De gele, horizontale vleugel wordt vergezeld door twee opstaande randjes, een aan iedere zijde van de cockpit. Het samenspel tussen de beide vleugels moet er voor zorgen dat de lucht zo efficiënt mogelijk naar de achtervleugel wordt geleid.
Navraag bij diverse bronnen gaf nog geen 'winnend' antwoord op de exacte werking van de horizontale vleugel, maar de interesse is gewekt in de autosportwereld. De verticale vleugels zagen we in de 00's al regelmatig terug op F1-auto's, maar dan op een positie verder naar achteren op het bodywork. Het horizontale exemplaar niet.
Het lijkt erop dat de ontwerpers een nieuwe maas in de wet gevonden hebben, want ook de SF1000 van Ferrari was voorzien van extra vleugeltjes. Deze deden sterk denken aan de grote 'viking'-vleugels, waarmee bijvoorbeeld de BMW Sauber F1.08 (onderste foto) in 2008 was uitgerust, alleen dan in miniatuurversie.
Fotoalbum
De nieuwe Red Bull van Verstappen in detail
De Red Bull Racing RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon is onthuld. RacingNews365 licht in dit album de opvallendste veranderingen aan de 2020-wagen toe.
Bekijk het albumAbonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Presentatie nieuwe F1-auto’s 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!