Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ayrton Senna

De dag dat Ayrton Senna van zijn allereerste F1-overwinning werd beroofd

Ayrton Senna en de straten van Monaco. Het was in de jaren '80 en '90 een gouden combinatie. In totaal won de Braziliaanse Formule 1-legende zes keer in het prinsdom, iets wat geen enkele coureur vooralsnog heeft geëvenaard. Misschien wel een van zijn beste races op het stratencircuit was echter die van 1984, toen hij mogelijk van zijn eerste Formule 1-overwinning werd beroofd.

Deze zondag precies 33 jaar geleden won Ayrton Senna zijn eerste van zes Formule 1-Grands Prix van Monaco. Geen enkele coureur was zo succesvol gedurende de meest prestigieuze GP op de Formule 1-kalender als Senna, die al in 1984, in zijn debuutseizoen in de koningsklasse van de autosport, liet zien dat hij een geweldige coureur was.

Dat jaar kwam hij de Formule 1 binnen bij het team van Toleman, een team dat alles behalve competitief was en in de drie jaar voor de komst van Ayrton slechts een tiental punten binnen had weten te slepen. Met slechts twee finishes in vijf races kende Senna voornamelijk door technische problemen een beroerde start van het jaar 1984, totdat race numero zes zich aandeed, de Grand Prix van Monaco.

Tijdens de kwalificatie in het prinsdom eindigde de Toleman-coureur als dertiende, een positie die zeker in de straten van Monaco weinig hoopt geeft op een goede eindklassering. Op zondag regende het echter pijpenstelen aan de Côte d’Azur, waardoor Senna eindelijk in de Formule 1 kon laten zien uit welk racehout hij echt gesneden was.

En hoe. Daar waar velen om hem heen worstelde met hun bolides in de verraderlijke omstandigheden, zo voelde Senna zich letterlijk als een vis in het water. Na een enkele ronde reed hij al op plaats acht, waarna hij zich coureur voor coureur een weg naar voren baande. Onder andere Nigel Mansell en Keke Rosberg zagen de Braziliaan voorbij stomen en plots lag Senna op de derde plaats en kwam hij dichter en dichter bij de nummer twee, McLaren-coureur Niki Lauda.

Langs de buitenkant, alsof de Oostenrijker er niet was, haalde Senna concurrent Lauda in en opende hij de jacht op de leider in de wedstrijd, de andere McLaren-coureur, Alain Prost. De voorsprong van de Fransman was dik twintig seconden, maar ronde na ronde nam Senna grote happen van die voorsprong af. Twintig seconden werden er achttien, achttien seconden werden er vijftien en vijftien seconden werden er twaalf.

In ronde 32 van de 77 ronden, toen de Toleman TG184 van Senna al in de zijspiegels van Prost was verschenen, hing echter plots de rode vlag uit. Terwijl de regen op dat moment minder hard was dan voorheen besloot wedstrijdleider Jacky Ickx toch, zonder de stewards te raadplegen, de race te stoppen. De race zou uiteindelijk niet meer worden hervat en Senna werd zo van een mogelijke overwinning beroofd.

Het zorgde voor controverse, aangezien Ickx banden had met Porsche, de autofabrikant die toevallig ook voor de motoren van de uiteindelijke racewinnaar Prost zorgde. Het was meteen de eerste en laatste keer dat Ickx de wedstrijdleider van een Formule 1-race was. Het eerste podium voor Senna werd er op die manier een met een zure smaak, maar sinds die dag in 1984 hield elke Formule 1-coureur rekening met Ayrton Senna, die uiteindelijk tot 1987 moest wachten tot zijn eerste overwinning in de straten van Monaco.

0 reacties