Daniel Ricciardo heeft veel aan Red Bull te danken, iets dat hij zelf ook altijd erkent. Op jonge leeftijd werd hij opgenomen in het talentenprogramma van Red Bull en wist hij Helmut Marko te overtuigen. Nadat hij in 2011 debuteerde in de Formule 1 bij het achterhoedeteam van Hispania Racing volgden twee seizoenen bij het opleidingsteam van Toro Rosso, alvorens Ricciardo zijn promotie naar Red Bull kreeg. Van 2014 tot en met 2018 racete hij voor het topteam, waar Ricciardo de pech had dat hij precies na de zeer succesvolle jaren van Red Bull en Sebastian Vettel instapte. De dominantie van het team verdween met de invoering van de hybride V6-motoren en het tijdperk van Mercedes brak aan. Vijf seizoenen later maakte Ricciardo de verrassende overstap naar Renault, nadat hij zeven zeges en 29 podiumplaatsen bijeen had gereden. De overstap werd ingegeven door verschillende redenen, waaronder de crash met Max Verstappen in Bakoe op 29 april 2018, vandaag twee jaar geleden. De strijd binnen het team van Red Bull tussen Verstappen en Ricciardo ontspoorde volledig tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2018. Beide coureurs waren minutenlang verwikkeld in een adembenemend gevecht, waarbij het duo elkaar meermaals raakte. Uiteindelijk ging het aan het einde van het rechte stuk mis - Ricciardo ramde vol in de achterkant van Verstappen, die volgens hem het de deur sloot. De teamleiding wilde na afloop niet direct een schuldige aanwijzen, maar in de dagen na de crash kwam er kritiek op Ricciardo, die op zijn beurt niet blij was met het team. "Ik werd alleen maar bozer in de dagen na de race, omdat er bepaalde dingen naar voren kwamen. Je vecht hard met elkaar, ook al is het je teamgenoot. We raakten elkaar enkele keren op de wielen, waarbij het Max was die mij raakte."
"Ik had verwacht dat het team in zou grijpen, maar die call kwam nooit. Ik wilde echter niet klagen over de radio, zoals andere coureurs wel doen", zo gaf Ricciardo ooit te kennen in de podcast Beyond The Grid . "Als ik goed genoeg was zou ik wel een manier vinden om hem in te halen dacht ik, maar ik had ook verwacht dat er een call vanuit het team zou komen om van posities te wisselen. Ik was immers degene die sneller was." Het team probeerde Ricciardo via een undercut voor Verstappen terug op de baan te krijgen, maar dat plannetje mislukte. De Australiër zat direct weer klem achter de Nederlander en probeerde het aan het einde van het rechte stuk, maar de actie eindigde in tranen. "Er was genoeg ruimte aan de binnenkant, maar hij sloot de deur en we crashten. Toen dacht ik direct 'who cares!'. Het team verdiende dit en ik dacht fuck you!. Ik vond dat de schuld 50-50 was, ook al voelde dat niet zo." De steun van Red Bull ging echter naar Verstappen uit, iets dat grote invloed had op Ricciardo die voor zichzelf de knoop doorhakte. "In de week na de crash had ik voor mezelf besloten dat ik weg moest gaan." "In Monaco beleefde ik echter het hoogtepunt uit mijn carrière (won de race, red.). Dan hoop je dat Bakoe alleen emotie was en je er wel uitkomt, maar na Bakoe was het erg lastig om door te gaan." De Grand Prix van Monaco vormde tevens de laatste maal dat Ricciardo op het podium stond in de Formule 1. In het restant van het seizoen kende hij bij Red Bull bijzonder veel mechanische problemen en zijn eerste jaar bij Renault werd een grote deceptie. Zijn nieuwe werkgever sloot de WK-stand slechts als vijfde af en kwam nooit in de buurt van de podiumplaatsen. Ondanks de breuk met Red Bull onderhoudt Ricciardo nog altijd een goede band met Verstappen, die hij niets kwalijk neemt. Sterker nog, het duo is nog altijd even gek met elkaar, iets dat we met regelmaat voor de camera's zien.
Meest gelezen