Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

De eerste cruciale wijzigingen aan de Ferrari van Hamilton uitgelegd

De gloednieuwe Ferrari met Lewis Hamilton achter het stuur ging afgelopen woensdag voor het eerst de baan op. Wat viel er op aan de SF-25? Paolo Filisetti, technisch expert bij RacingNews365, duikt in de specificaties van de gloednieuwe Ferrari!

De vorm van de SF-25 wijst op een project dat nauw aansluit bij het vorige, maar de individuele details van deze auto wijzen juist op een revolutie. Al is dat niet zozeer in het concept te zien, maar vooral in de doelstellingen die zijn vastgesteld. Daarmee willen we zeggen dat de toepassing van de pull rod-ophanging aan de voorzijde zeker het meest zichtbare element is. 

Het doel van deze radicale verandering ten opzichte van de SF-24 is niet alleen om de aerodynamische balans van de auto te verbeteren, maar met het pull rod-systeem wordt er ook geprobeerd om meer energie in de banden te krijgen. Daardoor is de SF-25 effectiever dan de SF-24 in de kwalificatie en is het doel om vooral een meer 'solide' voorkant te krijgen. Daar moet aan worden toegevoegd dat de voorwielophanging op het eerste gezicht niet extreem lijkt te zijn in de geometrie, maar in werkelijkheid zijn er details die aangeven hoe diepgaand de studie was.

Daarbij wordt er gewezen naar de bovenste wishbone, die in de startconfiguratie niet sterk hellend is, vergeleken met die van de McLaren MCL39. Daarbij bevindt het achterste pick up point zich ter hoogte van de pull rod-tuimelaar. Deze is afneembaar en vooral zeer ver naar beneden doorgetrokken, waardoor een lager pick up point in het chassis wordt verborgen. Het is ook interessant om te zien dat de onderste wishbone ook een pick up point heeft dat wordt gekenmerkt door een soort winglet voor de opwaartse druk van de luchtstroom naar de sidepods. Daarbij is dus het doel om een stabielere voorkant te krijgen.

De eerder genoemde zoektocht naar performance is in lijn met de doelstellingen van andere elementen, zoals in het geval van de cockpit. Die is meer gecentreerd ten opzichte van de twee assen, waarbij de voorwielen verder naar voren zijn in vergelijking met de SF-24. Zo wordt de directe stroom naar de sidepods niet verstoord. Dat wordt gekenmerkt door een algehele verminderde verticale doorsnede en een rechtlijnig verlaagd bovenprofiel.

Tekst loopt door onder de foto.

Performance

Als je je aandacht verlegt naar de achterkant van de auto, zie je hoe de haaienvin op de motorkap wordt gekenmerkt door een 'zaagtandprofiel'. In werkelijkheid is dit het gevolg van de keuze van de aerodynamici om niet één enkele kieuw langs het bovenste profiel van de motorkap te maken, maar eerder een meervoudige reeks openingen die de stroom van uitgaande warme lucht onder het hoofdvlak van de vleugel leiden.

Het is ook goed om te benadrukken dat de centrale positie van de cockpit veel verder van de vooras zit dan bij de Mercedes W15 waarmee hij (Lewis Hamilton, red.) vorig jaar reed. Dat zou het kenmerk van de SF-25 kunnen zijn dat Hamilton, maar ook Charles Leclerc, het meest waarderen. De algehele aanpak van dit project heeft maar één doel: prestaties. Dat bevestigde Leclerc tijdens de persconferentie na de shakedown. 

Sinds de introductie van de huidige reglementen is het vertrouwen van de coureur in de auto, het hebben van een auto die precies de bocht ingaat, zich voorspelbaar gedraagt, maar ook scherp van richting verandert, de sleutel tot succes geweest. De SF-25 lijkt te zijn ontworpen met dit in gedachten.

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Testschema Verstappen en Red Bull onthuld