Er zit haast achter de plannen van Audi en Porsche voor hun intrede in de Formule 1. De koningsklasse van de autosport wil op 15 december de plannen voor de toekomst van de F1 naar buiten brengen. Voordat deze plannen naar buiten komen, moet de knoop bij Volkswagen AG zijn doorgehakt. De CEO's van Volkwagen, Audi en Porsche zijn zeer enthousiast over het Formule 1-project, al lijken ze weinig keuzes te hebben voor hun intrede. Het doorgaans zeer betrouwbare Auto, Motor und Sport weet het ideale beeld voor de bedrijfsleiders van de automerken. Audi wil McLaren opkopen, het hele automerk of alleen het Formule 1 team, terwijl Porsche een samenwerking aangaat met Red Bull net als Honda nu doet. Dit is echter de ideale wens van de CEO's, de geruchten gaan dat een samenwerking met Williams mogelijk de uitkomst zal zijn.
Concurrenten niet blij met Red Bull-deal
Ferrari, Mercedes en Renault lijken een stokje te steken voor een samenwerking tussen Red Bull en Porsche. Nu Honda de sport verlaat, bouwt en onderhoudt de Oostenrijkse renstal met het eigen opgezette 'Red Bull Powertrains' hun motoren de komende jaren zelf. Dit doen ze in een gloednieuwe fabriek, welke medio 2022 klaar moet zijn. Naar verluidt heeft de nieuwe motorfabriek nog een aantal aandrijflijnen over om motoren op te produceren, deze kunnen mogelijk in gebruik worden genomen door Porsche. Hier zijn de andere motorfabrikanten echter niet zo blij mee, waardoor deze samenwerkingsoptie mogelijk ook niet door kan gaan.
McLaren wil niet verkopen aan Audi, Porsche mikt op Williams
Het ideale beeld van Audi om McLaren op te kopen wordt ook lastig. De Britse renstal wil naar verluidt hun team namelijk niet verkopen. Teambaas Andreas Seidl verwacht binnenkort winst te maken met het Formule 1-project en krijgt meer en meer sponsorgeld binnen. Ook is onlangs een deel van McLaren al gekocht door het Amerikaanse MSP Sports, dit aandeel moet verhoogd worden naar 33 procent in 2022. Een verkoop aan Audi lijkt dus ook niet zo makkelijk. Ook een motorpartnerschap met een team wordt overwogen. Dit zou bij Red Bull echter te duur zijn, Porsche moet dan de motoren gratis gaan leveren én betalen voor haar merknaam op de bolides. Daarom zouden de pijlen nu gericht zijn op een partnerschap met Williams. De renstal zal dan vanaf 2026 overstappen naar een krachtbron van Porsche of Audi. Dit sluit goed aan bij de plannen van de renstal: Williams heeft een meerjarig plan om terug aan de top te komen, een nieuwe motorleverancier zou hier goed bij kunnen helpen.
De tijd tikt voor Audi en Porsche
De plannen zijn dus nog altijd niet compleet bij Audi en Porsche. De ideale situaties lijken niet zomaar omgezet te kunnen worden naar een daadwerkelijke deal, maar er blijft grote interesse. De teams zijn naar verluidt hard op zoek naar het vinden van de beste mogelijkheid voor een intrede in 2026, maar de tijd tikt. Op 15 december moet bekend worden gemaakt wat de precieze plannen zullen zijn voor de toekomst van de F1 én de intrede van de nieuwe motormerken. Foto: Sean Bull Design
Meest gelezen