Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De grote winnaars en verliezers na de eerste Formule 1 Grand Prix van 2023

Met een gapend groot gat naar Sergio Perez en Fernando Alonso was het Max Verstappen die de Grand Prix van Bahrein op zijn naam wist te schrijven. Er zijn naast Verstappen en Red Bull echter nog negentien andere coureurs en negen andere teams op de Formule 1-grid, die allemaal hun eigen verhaal te vertellen hebben. Wie waren de winnaars en verliezers in Bahrein?

De eerste Grand Prix van het Formule 1-seizoen 2023 stelde niet teleur. Alhoewel Max Verstappen afgetekend won, gebeurde er achter de Nederlander van alles. Wie waren de grote winnaars en verliezers tijdens de race op het Bahrain International Circuit en waarom? We zetten ze voor je op een rijtje.

Winnaar: Max Verstappen en Red Bull

En toch beginnen we met Verstappen en zijn team! Je kon deze zondag namelijk niet om ze heen. Vanaf de eerste meters was het de regerend wereldkampioen die in zijn RB19 domineerde en langzaam maar zeker aan de horizon verdween. Het krachtverschil met Mercedes, Ferrari en Aston Martin was groot. En dan te bedenken dat Verstappen niet helemaal tevreden was met de balans van zijn bolide en dat het er alle schijn van had dat ze na een ronde of tien al een versnelling terug schakelden en de race manageden. Op geen enkel moment werd Max of Red Bull echt uitgedaagd. Het deed denken aan het Mercedes-team van 2014 - 2016. In die periode was het niet de vraag of dat team ging winnen, maar welke van de twee coureurs. Daar had je gelukkig nog wat onderlinge strijd, maar ook deze zondag leek het erop dat Perez niet opgewassen was tegen zijn teamgenoot. Wordt dit een nog dominanter seizoen dan vorig jaar?

Verliezer: Ferrari

Oh, oh, oh. Het team had al weinig vertrouwen in de GP van Bahrein, omdat Red Bull te snel zou zijn, maar men dacht dit seizoen in ieder geval wel van alle betrouwbaarheidsproblemen af te zijn. Charles Leclerc leek nog enigszins in het spoor van in ieder geval een Red Bull te kunnen blijven, maar in ronde veertig sloeg het noodlot toe. Opnieuw werd hij getroffen door motorproblemen. Ferrari heeft op het moment van schrijven nog geen flauw idee hoe de problemen zijn ontstaan en Leclerc kreeg al meteen flashbacks naar 2022, toen hij meer dan eens stil kwam te staan met een kapotte motor. Wordt het weer zo'n seizoen als vorig jaar? Tot overmaat van ramp wist Carlos Sainz geen vuist te maken en moest hij zelfs zijn teamgenoot laten gaan. Ook Fernando Alonso kwam aan hem voorbij geraasd. Hij voelt zich nog steeds niet helemaal thuis in de Ferrari en dus lijkt het ook dit jaar weer Leclerc te zijn die de overwinningen binnen moet gaan slepen voor de Italianen. Ferrari is nog steeds niet betrouwbaar, de bandenslijtage liet te wensen over en ze zijn door Aston Martin voorbij gestreefd. Het seizoen is nog jong, maar dit zal niet de start zijn zoals het team uit Maranello deze had gewild.

Winnaar: Alonso

Wat was het genieten zeg! Fernando Alonso kende een slechte start en werd tot overmaat van ramp bijna ondersteboven gekegeld door nota bene teamgenoot Lance Stroll, maar alsof hij een computer was stippelde hij vervolgens zijn eigen, nagenoeg perfecte race uit. Een voor een moesten zijn concurrenten er aan geloven. Eerst George Russell, daarna Lewis Hamilton en tot slot Carlos Sainz. Charles Leclerc viel uit, maar de ontketende Alonso had de Monegask misschien ook wel kunnen hebben. 41 lentes jong en hij heeft nog steeds zoveel plezier in zijn bolide. Het bevestigde waar Ferrari en Mercedes al voor vreesden: Aston Martin is nu mogelijk het tweede team. De auto doet verrassend veel denken aan de RB18 van vorig jaar, maar dat laten we maar even buiten beschouwing. Hoe dan ook: Alonso was misschien wel de allergrootste winnaar van de dag. Wat kunnen we nog van hem verwachten dit jaar?! Zelf denkt Alonso stiekem al aan een overwinning. Dat zou voor het eerst sinds 2013 zijn? Dromen mag, toch? Wij dromen met hem mee! Verstappen vs. Alonso in 2023? Wij zouden ervoor tekenen.

Verliezer: Mercedes

Heel veel harde conclusies: die werden er getrokken na afloop van de GP van Bahrein. "We zijn nu het vierde team", zuchtte Lewis Hamilton. "Red Bull gaat dit jaar alles winnen", riep George Russell. "Een van de slechtste dagen ooit voor Mercedes", zo rondde teambaas Toto Wolff af. De vele problemen die Mercedes vorig jaar met haar bolide had, werden deze winter opgelost. De auto staat op het asfalt, stuitert niet, maar een probleem is wel gebleven: het team is niet snel genoeg. In het proces is Aston Martin plots een klap sneller geworden en Fernando Alonso liet het op zondag eigenhandig zien: Mercedes is teruggezet naar de vierde plek. Het autoconcept van Mercedes lijkt men nu ook zelf al te verfoeien, terwijl men in aanloop naar 2023 nog zo eigenwijs vast hield aan het zero pod design. Men probeert niet naar elkaar te wijzen en door vol goede moed door te gaan moeten de problemen worden opgelost, maar komt er een moment dat er wel een schuldige wordt aangewezen?

Winnaar: Gasly

Oh wat was hij op zaterdag toch boos. Pierre Gasly stond na afloop van de kwalificatie op P20: laatste! Dat was natuurlijk niet waarvoor hij AlphaTauri had verlaten. "Dit is duidelijk niet zoals ik het had gewild", jammerde hij. Van zaterdag op zondag kon hij naar eigen zeggen bijna niet slapen van woede, woede op zichzelf. Daar waar Esteban Ocon nog had laten zien dat het wel kon, want hij kwalificeerde zich als negende, zo deed Gasly op zondag voor hoe het in de race moest. De twee coureurs wisselden zo ongeveer van plek, want Gasly reed tijdens een geweldige race naar de negende plaats. Op tv zagen we er weinig van, maar na afloop van de race stond hij wel met een grote glimlach voor de microfoon van RacingNews365. "Het was belangrijk om goed te beginnen bij Alpine. Een geweldig herstel. Punten na een start vanaf P20 is zeer positief. Ik wist dat we veel meer pace in huis hadden en het is belangrijk dat we dat ook hebben laten zien. Ik heb veel plezier gehad, ben kalm gebleven en heb gepusht wanneer dat moest. Het was een geweldige start van het jaar en het geeft ons goede hoop voor de toekomst."

Verliezer: McLaren

Wat een pijnlijke start van het jaar voor McLaren. Tijdens de testdagen ging het al van kwaad tot erger en maakte het team de minste meters. Men gaf openlijk toe dat de ontwikkelingsdoelen niet waren gehaald en dat de eerste update pas over twee maanden komt. Toch begon men met nog een sprankeltje hoop aan het Grand Prix-weekend in Bahrein, maar die hoop vervloog tijdens de race al snel. In de kwalificatie ging het al niet van een leien dakje, maar met de elfde stek van Norris leken er nog kansen op punten. Betrouwbaarheidsproblemen sloegen al snel toe: elektrische problemen voor Oscar Piastri maakten al vroeg een einde aan zijn race en een lekkage in de motor van Norris zorgde ervoor dat hij elke tien ronden een pitstop moest maken om een van de motorsystemen handmatig bij te vullen. Al met al een weekend om heel snel te vergeten voor McLaren, maar wij zijn bang dat het niet het enige weekend zal zijn gedurende welke het iconische team zwaar tegenvalt. Ook daar moet men langzaam toch naar elkaar gaan kijken. Hoe lang kan dit nog zo doorgaan?

Winnaar: Albon

Wie had dat gedacht? Dat Williams meteen tijdens de eerste race van het seizoen een punt zou scoren. Goed, Charles Leclerc viel vooraan weg, maar dat maakt het niet minder knap. Het team dat de laatste jaren vaak het lelijke eendje was, wist zich heel knap staande te houden in het middenveld en zodoende een welverdiend puntje in de wacht te slepen. Met Logan Sargeant op P12 kon ook de rookie tevreden terugkijken. Albon was na afloop zeer trots: "Het was een zware race, vooral door de wind. Wij hadden een afstelling met weinig downforce, dus dat maakt het nog lastiger. Om onder die omstandigheden deze pace te hebben kunnen tonen, daar ben ik supertrots op. Iedereen zal naar Aston Martin kijken, maar ik denk dat wij wat betreft verbeteringen op de tweede plek staan." "Als je kijkt hoe we er twaalf maanden geleden voor stonden en dat vergelijkt met nu, dan moet ik zeggen dat we het geweldig hebben gedaan. We zijn ook heel betrouwbaar, dus dat helpt, maar we hebben in de eerste race wel meteen punten gescoord", aldus de Britse Thai.

Verliezer: Esteban Ocon

Die arme Esteban Ocon. Hij kreeg meerdere tikken tijdens de GP van Bahrein. Figuurlijke tikken, uitgedeeld door de FIA en zijn team. Ocon stond uit positie tijdens de start, tot zijn eigen verbazing, waarna hij bij zijn eerste pitstop een vijf seconden straf moest inlossen. De klok bij Alpine stond echter niet goed afgesteld, en de monteurs kregen al na 4.6 seconden te horen dat ze aan de slag konden, zo vertelde het team na afloop aan RacingNews365. En dus volgde een volgende penalty: 10 seconden. Toen Ocon naar binnen ging om die in te losse, drukte hij bij het uitkomen van de pitstraat een halve meter te vroeg op het knopje waarmee hij weer boven de toegestane snelheid uit kon komen. Het gevolg: 0,1 kilometer per uur te hard gereden en nog eens vijf seconden straf... En dat terwijl hij vanaf P9 was gestart en zijn Alpine-collega Gasly dus, zoals eerder vermeld, van P20 naar die P9 was gereden. Uithuilen en doorgaan, Esteban, en hopelijk leren jij en je team jullie lesje.

Verliezer: Haas

Vooruit: nog een verliezer dan. Het Haas-team had de slechtste racepace van allemaal en staat in het klassement na een race op P9. Dat terwijl Nico Hulkenberg nog zo goed had gekwalificeerd en zelfs tot Q3 was doorgestoten. Helaas voor de Duitser kende hij een slechte start en viel hij snel terug, met een beetje schade aan zijn voorvleugel als gevolg. Kevin Magnussen werd door zijn team op de harde band gezet bij de start, als enige van het hele veld. Dat hielp de Deen niet verder en teambaas Guenther Steiner is na afloop dan ook niet tevreden. "Dit is niet het resultaat dat we hadden verwacht. Nico had geen goede start en aan Kevin hadden we achteraf gezien de verkeerde banden gegeven om mee te starten." Toch was er ook wat positiefs te melden. "De racepace was beter dan verwacht en dat is wat we meenemen naar de volgende race: er zit potentie in de auto. Als alles perfect was gelopen dan hadden we ons in de top acht kunnen kwalificeren, maar in de race viel het niet onze kant op. We hebben echter veel geleerd en nu weten we ongeveer hoe we ervoor staan. We gaan goed voorbereid op weg naar de volgende race in Saoedi-Arabië." Al met al genoeg winnaars en genoeg verliezers. De winnaar van de Grand Prix was maar een iemand: Max Verstappen. Hoeveel races gaat hij dit jaar winnen? We gaan het zien!

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"