Max Verstappen leek al kansloos voor de zege na afloop van de kwalificatie in Qatar. Hij werd namelijk met een aanzienlijk verschil afgetroefd door Lewis Hamilton en kreeg tot overmaat van ramp nog een gridstraf van vijf plaatsen aan de broek. In de race werkte hij zich snel op en reed hij binnen een mum van tijd achter de Brit op plek twee. De geplande tactiek werd door Red Bull al snel overboord gegooid toen de snelheid van Mercedes en Hamilton duidelijk werd. "We begonnen aan de race met het idee van een eenstopper", legt teambaas Christian Horner namelijk uit aan onder meer RacingNews365 . "Maar al snel zagen we dat Hamilton snel was, dus pushten wij ook harder. In de eerste stint had Lewis een pacevoordeel, maar in de tweede stint wisten we hem bij te houden."
Het lichtpuntje in de race van Verstappen
Toch wist Verstappen een punt extra mee te smokkelen uit Qatar. Dat deed hij door een extra pitstop te maken. Toch had hij voor die pitstop al de snelste ronde in handen. Die 'paarse' rondetijd wisselde constant tussen de twee kemphanen. Wel twintig keer tijdens de race in Qatar, maar in de slotfase was het Verstappen die drie keer op rij zijn tijd verbeterde. Het zorgt bij Red Bull voor positieve hoop in aanloop naar de laatste races van het seizoen. "Zelfs voordat Max een extra pitstop maakte voor de zachte band had hij de snelste ronde al in handen. Dat was erg bemoedigend, heel erg bemoedigend", klinkt de teambaas goedgemutst. Bovendien was het verschil tussen Hamilton en Verstappen niet heel groot. Slechts een bocht was het waar de Mercedes-bolide beter was in Qatar. "Er was maar een bocht waarin Hamilton het verschil maakte. Dat was bocht zes, waar Mercedes van vrijdag tot en met zondag twee tienden van een seconde op ons won. We moeten dus begrijpen waar we ons moeten gaan verbeteren", aldus de teambaas.
Hamilton zonder flexibele achtervleugel?
Volgens Horner zal Hamilton bovendien niet meer gebruik maken van de achtervleugel waarmee hij en zijn team in Brazilië nog zo veel terreinwinst boekte. Nu de FIA nieuwe tests heeft ingevoerd, lijkt Mercedes de achtervleugel niet meer in te zetten. "Ik ben blij dat er nu op wordt gecontroleerd door de FIA", oordeelt Horner. "Ik ben er van overtuigd dat de tests die nu zijn geïntroduceerd ervoor zorgen dat Mercedes niet meer om de regels heen kan bewegen." "We hebben in ieder geval gezien dat Mercedes de vorige races een abnormale snelheid had op de rechte stukken. Het is aanmoedigend om te zien dat we de eerste keer sinds Silverstone de topsnelheid van Mercedes kunnen aantikken", aldus de Red Bull-voorman.
Meest gelezen