Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Dit Red Bull-probleem hinderde Verstappen tijdens de race in Bahrein

Al direct na het begin van de Grand Prix van Bahrein liet Max Verstappen zijn team weten niet tevreden te zijn met de wagen. Hij klaagde meermaals over problemen met zijn differentieel. Wat is dit eigenlijk, en wat voor gevolgen kan dit hebben gehad op zijn race?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De Grand Prix van Bahrein verliep voor Max Verstappen niet vlekkeloos. Hij klaagde al heel snel na het begin van de race dat er iets mis was met zijn differentieel. In gesprek met RacingNews365 legt autocoureur Tom Coronel uit wat het differentieel is en doet, en hoe de problemen van invloed kunnen zijn geweest op de race van Verstappen.

"Een differentieel is er om de wheelspin tegen te gaan", begint hij zijn verhaal. "Het is een belangrijk onderdeel van de auto. De achterwielen die verdelen de kracht. Het differentieel verdeelt het vermogen vanuit de motor van rechts naar links. Dat doet deze zowel bij de vertraging, bij het aanremmen dus; dan kan hij een bepaalde lock geven. Een bepaalde vrijheid. Als hij hem lockt, dan helpt dit voor de stabiliteit."

"Bij het accelereren werkt het precies andersom", vervolgt Coronel. "Als je te weinig differentieel hebt, dan gaat een wiel doorspinnen, want dan gaat alle kracht naar dat ene wiel. Je wil juist dat het wordt verdeeld. Gaat het over honderd procent differentieel, zoals bij een kart, dan krijg je een starre achteras. Dan helpt het differentieel niet met het roteren van de auto, met het draaien. Het buitenste wiel heeft namelijk meer afstand af te leggen dan het binnenste wiel. Dat is waarom je constant met het differentieel aan het spelen bent."

"Op nieuwe banden heb je daar minder last van dan op oude banden. Op oude banden heb je eerder last van wheelspin. Dus dan ga je anders met het differentieel spelen, daarom is Max daar constant mee bezig."

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen kan dus zelf met zijn differentieel spelen, legt Coronel uit. "Ik verwacht dat er tussen een tien of vijftien stappen verschillende niveaus zijn. Dat zit op het stuur, dat kan hij zelf afstellen. Dan kan hij ervoor zorgen dat hij minder of meer lock heeft. En met lock bedoel ik dat hij meer percentage naar beide wielen kan doen. Je geeft de banden wat meer vrijheid en je lockt ze wat meer als je de overstuur aanvoelt. Bij de acceleratie wil je dat juist controleren."

Maar de Red Bull-coureur was tijdens de race dus niet tevreden, merkte ook de Tom op. "Mijn gevoel zegt, want ik hoorde Verstappen daar constant over praten op de boordradio, dat hij het differentieel aan het verstellen was, maar dat deze niet exact deed wat hij ervan had verwacht", aldus Coronel, die uitlegt dat het echt een aanzienlijk verschil kan maken als je problemen hebt met je differentieel.

"Het is echt een ontzettend belangrijk onderdeel. Want je hebt een volle tank en de slip die je op de achterwielen voelt. Als je voelt dat het binnenste wiel gaat slippen, dan duwt die de andere kant ook mee en dan krijg je te maken met overstuur. Met nieuwe banden kan je meer lock geven, want dan kan je meer kracht zetten bij het uitaccelereren. Je hebt natuurlijk liever dat je door twee wielen dan door een wiel wordt aangedreven. Die kracht moet je natuurlijk wel kunnen verdelen, zo goed mogelijk."

Mogelijk speelde het Verstappen dus parten, bijvoorbeeld wat betreft de bandenslijtage. "Het doet namelijk heel veel met de bandenslijtage", verklaart Coronel. "Technisch zeker, want als het differentieel niet doet wat je wilt, dan vraag je meer van je banden. Je kan er namelijk ook je banden mee controleren, want nieuwe en oude banden geven een andere stijl van grip. Dat kan je controleren met je differentieel. Als deze niet goed genoeg luistert, creëer je iets te veel slip en vraag je dus iets te veel van je band", aldus de autocoureur.

17 reacties

    x
    Interview Gasly wuift woorden Marko over snellere Verstappen weg: "Er is maar één conclusie"