De Grand Prix van Bahrein verliep voor Max Verstappen niet vlekkeloos. Hij klaagde al heel snel na het begin van de race dat er iets mis was met zijn differentieel. In gesprek met RacingNews365 legt autocoureur Tom Coronel uit wat het differentieel is en doet, en hoe de problemen van invloed kunnen zijn geweest op de race van Verstappen. "Een differentieel is er om de wheelspin tegen te gaan", begint hij zijn verhaal. "Het is een belangrijk onderdeel van de auto. De achterwielen die verdelen de kracht. Het differentieel verdeelt het vermogen vanuit de motor van rechts naar links. Dat doet deze zowel bij de vertraging, bij het aanremmen dus; dan kan hij een bepaalde lock geven. Een bepaalde vrijheid. Als hij hem lockt, dan helpt dit voor de stabiliteit." "Bij het accelereren werkt het precies andersom", vervolgt Coronel. "Als je te weinig differentieel hebt, dan gaat een wiel doorspinnen, want dan gaat alle kracht naar dat ene wiel. Je wil juist dat het wordt verdeeld. Gaat het over honderd procent differentieel, zoals bij een kart, dan krijg je een starre achteras. Dan helpt het differentieel niet met het roteren van de auto, met het draaien. Het buitenste wiel heeft namelijk meer afstand af te leggen dan het binnenste wiel. Dat is waarom je constant met het differentieel aan het spelen bent." "Op nieuwe banden heb je daar minder last van dan op oude banden. Op oude banden heb je eerder last van wheelspin. Dus dan ga je anders met het differentieel spelen, daarom is Max daar constant mee bezig." Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Verstappen kan dus zelf met zijn differentieel spelen, legt Coronel uit. "Ik verwacht dat er tussen een tien of vijftien stappen verschillende niveaus zijn. Dat zit op het stuur, dat kan hij zelf afstellen. Dan kan hij ervoor zorgen dat hij minder of meer lock heeft. En met lock bedoel ik dat hij meer percentage naar beide wielen kan doen. Je geeft de banden wat meer vrijheid en je lockt ze wat meer als je de overstuur aanvoelt. Bij de acceleratie wil je dat juist controleren." Maar de Red Bull-coureur was tijdens de race dus niet tevreden, merkte ook de Tom op. "Mijn gevoel zegt, want ik hoorde Verstappen daar constant over praten op de boordradio, dat hij het differentieel aan het verstellen was, maar dat deze niet exact deed wat hij ervan had verwacht", aldus Coronel, die uitlegt dat het echt een aanzienlijk verschil kan maken als je problemen hebt met je differentieel. "Het is echt een ontzettend belangrijk onderdeel. Want je hebt een volle tank en de slip die je op de achterwielen voelt. Als je voelt dat het binnenste wiel gaat slippen, dan duwt die de andere kant ook mee en dan krijg je te maken met overstuur. Met nieuwe banden kan je meer lock geven, want dan kan je meer kracht zetten bij het uitaccelereren. Je hebt natuurlijk liever dat je door twee wielen dan door een wiel wordt aangedreven. Die kracht moet je natuurlijk wel kunnen verdelen, zo goed mogelijk." Mogelijk speelde het Verstappen dus parten, bijvoorbeeld wat betreft de bandenslijtage. "Het doet namelijk heel veel met de bandenslijtage", verklaart Coronel. "Technisch zeker, want als het differentieel niet doet wat je wilt, dan vraag je meer van je banden. Je kan er namelijk ook je banden mee controleren, want nieuwe en oude banden geven een andere stijl van grip. Dat kan je controleren met je differentieel. Als deze niet goed genoeg luistert, creëer je iets te veel slip en vraag je dus iets te veel van je band", aldus de autocoureur.
Meest gelezen