Laten we eerste eens even kijken naar wat Pirelli zegt. Men voerde vanwege zorgen om de banden natuurlijk een verplichte tweestopper in, maar binnen dat kader zijn nog steeds verschillende combinaties mogelijk, waarbij er steeds een maximaal aantal van 25 ronden op één set banden geldt.
Medium-medium zacht zou daarbij op papier de snelste optie zijn, gevolgd door de scenario's zoals Pirelli ze hieronder heeft uitgetekend. Let wel, als een coureur reeds gebruikte banden aanspreekt, dan wordt de maximale levensduur verminderd met het aantal reeds gereden ronden op die banden.
Welke strategische opties heeft Max Verstappen in Qatar?
Gaan we kijken naar de banden die Max Verstappen tot zijn beschikking heeft (zie hieronder), dan zien we dat Verstappen nog beschikt over één nieuw setje harde banden en twee setjes nieuwe medium banden. Voor een run op soft zou hij afhankelijk zijn van een reeds gebruikt setje.
Maar wat is wijsheid voor Verstappen met het oog op beide McLarens? Hen inhalen bij de start is het eerste antwoord. Zoals we hebben gezien in bijvoorbeeld de sprintrace is track position uitermate belangrijk, omdat inhalen nagenoeg onmogelijk is.
Een wereldstart kan hem daarbij helpen, maar anders biedt de eerste serie pitstops uitkomst. Als hij snel genoeg is om de McLarens enigszins bij te houden, kan een goed getimede undercut uitkomst bieden in een potentiële jump naar voren. Vrijwel zeker is dat de McLarens elkaar niet zullen helpen en dus heeft Verstappen enigszins vrij spel. De ene McLaren zal immers niet worden ingezet als afstoppen van Verstappen.
Nadien is het dan wel zaak waakzaam te zijn voor een eventuele undercut van McLaren op Verstappen, mogelijk gemaakt door de verplichte tweestopper. Maar dan dient bij McLaren zich al snel de vraag aan: wie gun je de beste strategie als er zoveel op het spel staat?
Zet met een druk op de knop de F1-kalender van 2026 in jouw agenda en mis geen seconde van het aankomende F1-seizoen!
Zet de F1-kalender in jouw agendaMeest gelezen
In dit artikel











Praat mee!