Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De vijf dingen die je nog niet wist over Nyck de Vries

Nyck de Vries maakt zijn fulltime F1-debuut in 2023 bij AlphaTauri, maar wist je dat de Nederlander eerder al heel dicht bij een fulltime F1-stoeltje kwam bij een ander team?

Na veel indruk te hebben gemaakt met Williams tijdens de Grand Prix van Italië in 2022, maakt Nyck de Vries in 2023 zijn fulltime F1-debuut. De Nederlander wordt de nieuwe teamgenoot van Yuki Tsunoda bij AlphaTauri en brengt een schat aan autosportervaring mee, waaronder kampioenschapsoverwinningen in de Formule 2 en Formule E. Maar wist je dat De Vries een paar jaar eerder bijna een stoeltje bij een ander team had bemachtigd? Of dat hij jarenlang als zijn eigen manager optrad? Hier staan vijf dingen die je misschien nog niet wist over Nyck de Vries.

De Vries kwam al eerder dicht bij een F1 stoeltje

Nyck de Vries werd in 2010 en 2011 wereldkampioen karten en nadat hij in verschillende raceklasses actief was, maakte hij in 2017 zijn debuut in de Formule 2. Hij eindigde het seizoen als zevende in het kampioenschap met 114 punten. In 2018 trad hij toe tot het Prema-team, won hij in Frankrijk, Hongarije en België, en pakte hij verschillende podiumplaatsen. Dit keer werd hij vierde in het klassement met 202 punten, waarbij George Russell, Lando Norris en Alex Albon op de bovenste drie posities eindigden. Zowel Norris als De Vries maakten dat jaar deel uit van het McLaren Young Driver Programme, maar voor 2019 was er slechts één stoeltje beschikbaar bij het team in de Formule 1. Die ging naar Norris, waarna McLaren bovendien besloot om de banden met De Vries eind 2018 te verbreken. De Vries maakte ondanks dat in 2019 de overstap naar het F2-team ART Grand Prix als vervanger van Russell - die net als Norris zijn overstap maakte naar de Formule 1 - en reed hij naast nieuwe teamgenoot Nikita Mazepin. De Nederlandse coureur won het F2-kampioenschap met nog drie races te gaan op de kalender, maar een zitje in F1 scoorde hij niet. Meer dan drie jaar later maakt De Vries dus toch zijn fulltime F1-debuut. Bij aanvang van het Formule 1-seizoen van 2023 is De Vries 28 jaar en daarmee is hij een van de oudste rookies in het hybride-tijdperk van de Formule 1.

Trotse eigenaar van een Mini Moke

De Vries heeft tijdens zijn carrière in een reeks zeer snelle auto's gereden, maar hij kiest niet voor een snelle auto om hem van A naar B te brengen. De nieuwe coureur van AlphaTauri is namelijk de eigenaar van een Mini Moke. Bij het verlaten van zijn flat in Monaco zag De Vries op een dag zo'n auto voor de deur staan en de Nederlander was gelijk verkocht. Vooral in het zonnige Monaco is zo'n mini-truck ideaal vertoeven. Een Mini Moke weegt ongeveer 500kg, heeft vier versnellingen en er zijn er wereldwijd ongeveer 50.000 van gemaakt.

CcYr8UAsgcj

View this post on Instagram A post shared by Nyck De Vries (@nyckdevries)

Een fan van Toad

Mario Kart is populair bij miljoenen fans over de hele wereld, en De Vries hoort daar toevallig bij. Niet verwonderlijk, gezien het competitieve karakter van een autocoureur. Voor het geval je het je afvroeg, het favoriete personage van de Nederlander is Toad, het paddenstoel-achtige mannetje.

Hij was altijd zijn eigen manager

De meeste Formule 1-coureurs hebben een manager die helpt bij verschillende aspecten van hun carrière. De Vries heeft Guillaume le Goff gekozen als zijn manager nu hij de stap naar de F1 heeft gemaakt. Le Goff beheert ook de belangen van Pierre Gasly. Voorheen beheerde De Vries echter alles zelf, iets wat hem heeft geholpen om dit punt in zijn carrière te bereiken. Volgens De Vries is 'initiatief nemen' namelijk het aspect geweest waardoor hij bleef doorzetten, ondanks de handvol afwijzingen die hij heeft gehad op weg naar de koningsklasse van de autosport.

Afgewezen op het vliegveld

2022 was een turbulent jaar voor De Vries, op een goede manier. Naast reservecoureur te zijn voor Mercedes nam hij deel aan vrije trainingen voor de Silver Arrows, maar ook voor Aston Martin en Williams. Bij de start van de Grand Prix van Italië zat De Vries tijdens VT1 achter het stuur van de AMR22, maar op zaterdagochtend werd hij opgeroepen om Alex Albon bij Williams te vervangen voor de rest van het weekend, omdat de Brits-Thaise coureur een blindedarmontsteking had opgelopen. Het bleek een gouden kans voor De Vries te zijn, die als negende over de finish kwam. Ook testte hij voor Alpine op de Hungaroring, terwijl hij stand-by bleef voor Williams, mocht Albon niet kunnen terugkeren voor de volgende race op de kalender in Singapore. Williams wilde De Vries graag naar de fabriek halen om hem voor te bereiden op een eventuele invalbeurt, maar de Nederlander kon niet naar Londen reizen omdat zijn EU-identiteitskaart niet langer een geldig document was om Groot-Brittannië binnen te komen na de Brexit. Op dat moment lag zijn paspoort bij de ambassade voor een visum voor Japan en zijn reservepaspoort was verlopen. Gelukkig voor Williams was Albon fit genoeg om zelf achter het stuur te kruipen in Singapore.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'