Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De vijf grootste blunders van Grosjean

Romain Grosjean gaat de Formule 1 na tien seizoenen verlaten. De Fransman zorgde voor het nodige spektakel gedurende zijn tijd in de Formule 1, maar vaak zag hij de schijnwerpers in de negatieve zin op zich gericht staan. RacingNews365 ging op zoek naar de grootste vijf blunders van de HaasF1-coureur.

Aan het einde van het huidige seizoen zal Romain Grosjean afscheid nemen van de Formule 1. Het zal voor de Fransman ook niet eenvoudig worden om terug te keren in de sport. Gedurende zijn tien jarige F1-carriere stond de HaasF1-coureur vaak namelijk om negatieve acties in de schijnwerpers. Blunder 1 Grand Prix van Azerbeidzjan 2018: "Ik denk dat Ericsson ons raakte" Gedurende een Safety Car-situatie crashte Grosjean de muur in op het circuit van Baku. Over de boordradio spreekt de Fransman over wat er was gebeurd. Het team vermoedt dat Marcus Ericsson hem raakte, want ja, die raakt toch iedereen? De beelden van de crash maakten echter al snel duidelijk dat het toch echt Grosjean zelf was die in de fout was gegaan, aangezien Ericsson totaal niet in de buurt was op het moment van de crash. Logischerwijs gingen de actie en de boordradio van Grosjean dan ook al snel viral op de Social Media. Blunder 2 Grand Prix van Monaco 2013: Tunnel crash Tijdens de Grand Prix van Monaco in 2013 reed toenmalig Lotus-coureur Grosjean achter Daniel Ricciardo in zijn Toro Rosso-bolide. De Fransman klapte vol op de achterkant van Ricciardo. Beide coureurs kwamen er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf, maar logischerwijs was er van de wagens van beide coureurs weinig over en dus vielen beide coureurs al vroeg in de race uit. Sky-commentator en voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle sprak na het zien van de crash de legendarische woorden over Grosjean uit: "Ik maak me zorgen om hem." Blunder 3 Grand Prix van België 2012: Startcrash De woorden van Brundle waren niet geheel onterecht of onverwacht te noemen. Een jaar eerder werd Grosjean na afloop van de Grand Prix van België in 2012 namelijk al voor één race geschorst. De Fransman veroorzaakte namelijk een ernstige startcrash waarbij Fernando Alonso ternauwernood wist te ontsnappen aan wat het einde van zijn carrière had kunnen betekenen. Grosjean vloog van links naar rechts bij de start en daardoor klapte Lewis Hamilton achterop de Lotus-bolide van Grosjean. Die raakte de macht over het stuur kwijt en schoot vol door op de achterkant van Kamui Kobayashi. Dat zorgde ervoor dat Grosjean de lucht in vloog en gedurende zijn vlucht maar nipt het hoofd van Alonso miste. De racestewards konden niks anders dan Grosjean een boete opleggen en hem voor één race schorsen. Tekst loopt verder onder de foto

Blunder 4 Grand Prix van Spanje 2018: Spin in de eerste ronde Tijdens de Grand Prix van Spanje in 2018 maakte Grosjean een grote fout, die gelukkig relatief weinig grote gevolgen had voor de rest van het veld. Na een redelijke start verloor Grosjean in bocht drie de controle over zijn HaasF1-bolide. In plaats van zijn verlies te nemen, besloot de Fransman echter om nog tijdens zijn spin weer terug de baan op te gaan. Daar reed Grosjean het veld van passerende wagens in en zodoende raakte hij Pierre Gasly en Nico Hulkenberg. Dat de Fransman slechts twee coureurs raakte, mag als een klein wonder worden beschouwd. Blunder 5: Het debuutseizoen van Grosjean in 2009 Grosjean maakte een flink aantal fouten gedurende zijn carrière in de Formule 1, maar ook zijn debuutseizoen kan worden gezien als een blunder. Halverwege het seizoen kreeg Grosjean in 2009 de kans om Nelson Piquet Junior bij Renault te vervangen, die kans liet de Fransman logischerwijs niet liggen. Tijdens de zeven races dat Grosjean de kans kreeg, maakte hij echter dusdanig weinig indruk dat hij werd gedwongen om een stap terug te zetten. In 2010 en 2011 kwam hij uit in de GP2-series, de voorloper van de Formule 2-klasse en reed hij in 2010 zelfs tien races in het GT-kampioenschap. Naast zijn lange lijst aan blunders, maakte Grosjean ook goede raceweekenden mee in de Formule 1. Zo stond hij tienmaal op het podium, een overwinning zat er echter niet in voor de HaasF1-coureur. Daarnaast zal Grosjean ook herinnert worden als een coureur die het hart op de tong had. De razendsnelle Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde in Turkije, maar kan hij in Bahrein wel Mercedes verslaan? Alles over de GP van Bahrein in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi