Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De vijf slechtste Formule 1-coureurs van dit seizoen

Na elf races is het hoog tijd om de balans op te maken in de Formule 1. Welke coureurs zakten de eerste seizoenshelft door het ijs? Welke coureurs schitterden? In dit artikel proberen we de eerste vraag te beantwoorden.

Natuurlijk kent elke coureur hoogte- en dieptepunten tijdens een seizoen, maar sommige coureurs kennen net wat meer diepte- dan hoogtepunten. We nemen de Formule 1-grid onder de loep en pikken er de vijf slechtste coureurs van het jaar tot nu toe uit. Hieronder sommen we ze op in willekeurige volgorde.

Nikita Mazepin

Het is natuurlijk heel simpel om hem in dit rijtje te zetten aangezien hij ook laatste staat in het Formule 1-klassement, maar Nikita Mazepin heeft dit jaar nog op niemand een goede indruk gemaakt. Goed, in zijn Haas-bolide zouden ook Max Verstappen en Lewis Hamilton geen potten kunnen breken, maar de Rus heeft de afgelopen elf races alleen maar schade gereden, zijn collega's boos gemaakt en in vergelijking met teamgenoot Mick Schumacher tegenvallend gekwalificeerd en een tegenvallende racepace getoond. Wat wel gezegd mag worden is dat hij de afgelopen races steeds minder vaak in beeld komt terwijl hij met zijn neus de verkeerde kant op staat. De Rus boekt dus wel degelijk progressie, alhoewel hij nog steeds op de baan de mindere lijkt van de twee Haas-coureurs. Hij lijkt zich echter niet zorgen te hoeven maken om zijn 2022-zitje bij Haas, want zijn vermogende vader zorgt ervoor dat hij stevig in het zadel zit.

Yuki Tsunoda

Het Japanse protegé van Helmut Marko zou dit jaar wel eens even laten zien dat Japanners nog steeds kunnen racen. Met vlagen deed hij dat ook, maar te vaak liet Yuki zich van zijn verkeerde kant zien. Zijn seizoen begon nog zo goed met punten tijdens zijn debuut, gedurende welke hij een paar mooie inhaalacties liet zien, maar al snel ging het bergafwaarts. Een crash tijdens de kwalificatie in Imola, in de straten van Monaco, in Hongarije en ga zo maar door. Natuurlijk is het niet makkelijk als rookie, maar hij stond net iets te vaak in de muur. De grote mond van Tsunoda viel ook op. Iets wat we kennen van bijvoorbeeld Kimi Raikkonen, maar het lijkt erop dat Yuki zich eerst eens moet kalmeren en moet gaan presteren voordat hij al dat gal via de radio spuwt. Gelukkig voor de Japanner lijkt Marko hem voorlopig de hand boven het hoofd te houden. Wel moet er in de tweede seizoenshelft een schepje bovenop.

Lance Stroll

Herinnert u nog wat Stroll allemaal heeft gepresteerd in de eerste seizoenshelft? Nee? Wij namelijk ook niet echt. De Canadees was nogal onzichtbaar in de eerste elf races. Ja, zijn team is wat gehinderd door de regelwijzigingen, maar dat weerhield Sebastian Vettel er niet van om twee keer naar het podium te rijden. Lance Stroll herinneren we van die onhandige crash in de kwalificatie in Azerbeidzjan, de klapband in de daaropvolgende race (niet zijn schuld) en de strike in Hongarije (absoluut wel zijn stomme fout). Hij nam het bovendien op tegen Vettel, die overkwam van een ander team en dus moest wennen. Zodra de Duitser gewend was, kwam hij sterker voor de dag dan Stroll en versloeg hij de Canadees regelmatig in de kwalificatie en de race. Voor Stroll geldt hetzelfde als voor Mazepin en Tsunoda. Ook hij heeft iemand die hem de hand boven het hoofd houdt. Niemand minder dan zijn vader betaalt namelijk zijn loon, dus Lance zal zich niet al te veel druk maken.

Daniel Ricciardo

Ai. Het doet ons een beetje pijn om de goedlachse Daniel op deze lijst te plaatsen. De Australiër maakte de overstap van Renault naar McLaren, maar daar wil het vooralsnog niet helemaal vlotten. Weliswaar finishte hij acht van de elf keer in de punten, slechts twee van de elf races deed hij het beter dan teamgenoot Lando Norris. In de kwalificatie werd bovendien helemaal de vloer met hem aangeveegd. Het staat 8-3 in het voordeel van de jonge Brit, die vaak ook een grote voorsprong nam op Ricciardo. De Australiër weet zelf ook niet helemaal hoe het kan en lijkt simpelweg een auto te hebben die niet bij hem als coureur past. In het begin kon hij nog de ik-ben-net-van-team-gewisseld-kaart trekken, maar Sainz, Vettel en in mindere mate Perez zijn uiteindelijk ook beter gaan presteren. Hij zal dus in de tweede helft van het jaar aan de bak moeten. Zijn geluk is dat hij bij McLaren ook voor 2022 al vastligt. Dat jaar zal hij zich in een nieuwe bolide wel van zijn beste kant moeten laten zien, want anders kan zijn carrière wel eens als een nachtkaars uitgaan. Zo ver is het echter nog langer niet.

Nicholas Latifi

Het was even nadenken of we Latifi daadwerkelijk in deze lijst moesten verwerken. De Canadees heeft de meeste fouten uit zijn 'spel' weten te halen, maar is nog steeds aanzienlijk langzamer dan teamgenoot George Russell. Ja, na afgelopen weekend staat hij inderdaad voor Russell in het kampioenschap, maar toch is het de Brit die met afstand de sterkste is. 11-0 staat het in de kwalificatie en in de races finisht Russell ook bijna altijd voor de Canadees. Het positieve is dus wel dat hij geen grove fouten meer maakt en relatief constant is. Wel is hij constant aanzienlijk langzamer dan zijn teamgenoot, wat niet in zijn voordeel spreekt. Williams heeft bovendien geen geld meer nodig van haar coureurs, dus het is nog maar de vraag of Latifi zijn stoeltje in bezit weet te houden voor 2022.

Oneervolle vermeldingen

Sergio Perez presteert namens Red Bull te wisselvallig en moet aan de bak. Vooral op zaterdag kan hij echt een tandje beter. Voor Valtteri Bottas geldt hetzelfde. Als hij Lewis Hamilton aan de wereldtitel wil helpen en indruk wil maken op Toto, dan zal hij elk weekend ergens vooraan op de grid moeten staan. Mick Schumacher is het lievelingetje van velen, maar toch heeft hij te vaak in de bandenstapels gestaan. Zijn geluk is dat hij ondanks dat overduidelijk sneller is dan Mazepin in de kwalificatie en de races. Maar ja, is dat een goed referentiepunt?

Viaplay
x
LIVE Eerste vrije training Formule 1 GP China 2024