Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Williams

De Williams-schroothoop is Formule 1-onwaardig

Williams kwam de afgelopen weken negatief in het nieuws door crashes, het passeren van een coureur en het gebrek aan een reservechassis. En dat heeft het team volledig aan zichzelf te wijten.

Sargeant Japan FP1 crash
Column
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Echte Formule 1-fans denken nog weleens terug aan de gloriejaren van Williams. Titels en overwinningen: Williams heeft het allemaal bereikt met grote namen als Alain Prost, Nigel Mansell en Damon Hill. Inderdaad, grote namen uit de jaren '80 en '90. Het verval van Williams was namelijk ongekend groot. Het team uit Grove zakte steeds verder weg, met als dieptepunt het jaar 2019. Testdagen werden gemist en George Russell en Robert Kubica reden hopeloos achteraan in een hok van een wagen.

Het probleem? Financiën. Williams stond op omvallen, tot het familiebedrijf aan externe investeerders werd verkocht en er een frisse wind door het team waaide. De ambities keerden terug, terwijl James Vowles als grote verlosser werd binnengehaald. De Brit kwam over van Mercedes, begon in 2023 als teambaas en zorgde er zeker voor dat Williams gedurende het jaar stappen zette. Vowles gooide het roer om en zag Williams door de sterk presterende Alex Albon op de zevende plaats in het constructeurskampioenschap eindigen. Het kon alleen maar beter gaan, toch?

Nou, echt niet, blijkt nu, want het is een zooitje bij Williams. Dat verhaal begint in 2023, wanneer Vowles en het management besluiten om letterlijk alles te veranderen en ook een nieuw concept van de auto willen ontwikkelen. Leuk dat Williams snel was op de rechte stukken en Albon zo zijn puntjes pakte, er moet een sterke basis komen, om zo op alle circuits te kunnen presteren. Theoretisch gaf het team 2023 op om in 2024 een megastap te zetten met een sterkere bolide. Williams nam immers vrijwel geen enkele update mee.

Wat ze op dat moment nog niet wisten bij Williams, is dat ze een enorm risico liepen. Je moet wel de middelen hebben om de veranderingen binnen no time door te voeren. En dat kan Williams blijkbaar niet, hoe graag ze het ook willen. Het is ongelofelijk dat een team met de status van Williams zonder reservechassis naar de eerste races vertrekt en op stratencircuits als Saoedi-Arabië en Australië moet hopen dat het goed komt. Vowles zou toch een ongelofelijk sterk team smeden? Dan is vertraging een slap excuus. Hetzelfde geldt overigens voor Alpine, dat ook zonder reservechassis naar de eerste races is afgereisd.

Sargeant

Hebben Williams en Vowles ergens pech? Natuurlijk, niemand kan voorzien dat Albon en Sargeant in twee weken tijd drie auto's afschrijven. Alleen moet je daar als team wel op anticiperen. Het is werkelijk waar beschamend dat Sargeant, die niets fout had gedaan, de Grand Prix van Australië vanaf de zijlijn moest bekijken na een crash van Albon. Al is het misschien nog beschamender dat Sargeant in Japan meteen crashte en zo het gerepareerde chassis bijna wéér sloopte. Het is zelfs Formule 1-onwaardig. We hebben het over de crème de la crème van de autosport, niet over een klein team van tien man.

En dat komt toch op het conto van Vowles terecht. Natuurlijk gaat de Formule 1 om performance en wil je zo snel mogelijk stappen zetten, maar het moet wel realistisch zijn. Vowles heeft echt een groot probleem op dit moment. Leuk dat hij gedetailleerd kan uitleggen wat er fout is gegaan, maar feit blijft dat Albon en Sargeant in China met twee gerepareerde bolides rijden, terwijl de updates van de afgelopen tijd allemaal bij het grofvuil liggen. 2024 lijkt een ontzettend lang jaar te gaan worden, ook door het gat naar de topteams en het verspilde geld. Door de budget cap zijn significante updates nu al bijna niet meer mogelijk.

Eigenlijk gaat het al fout bij het besluit om Sargeant te behouden. Waarom kies je opnieuw voor een coureur waar je totaal niet op kan vertrouwen? De Amerikaan presteert al meer dan een jaar ondermaats, stond in Australië ook al bijna in de muur en vermeed tijdens de Grand Prix van Japan ternauwernood een tweede crash. Oké, eind vorig jaar ging het ietsje beter met Sargeant, maar hij heeft nog geen enkele keer het verschil gemaakt. Dat lukt hem ook niet met een betere auto. Als je écht ambitieus bent, koos je eind vorig jaar al voor een andere, betrouwbare coureur.

Het is aan Vowles om de scherven bij elkaar te rapen. Natuurlijk heeft hij, met name vorig jaar, bewezen dat hij een goede teambaas kan zijn, maar deze situatie heeft hij wel zelf veroorzaakt. Hij is degene die voor een nieuw concept én Sargeant kiest en moet nu op de blaren zitten. Beste James, zorg dat je je onderdelen op orde hebt en neem gewoon afscheid van Sargeant. In dat geval had je er beter voor gestaan dan nu. Zo ga je de top nooit bereiken.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Monaco! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Tech Speciale achtervleugel moet Verstappen aan zege helpen in Monaco