Meer dan twintig monteurs, engineers en (data)analisten zijn direct betrokken bij de auto van Max Verstappen. Tot aan dit seizoen was Lee Stevenson de nummer één monteur van de Nederlander, maar vanaf 2021 wordt hij de hoofdengineer van het showcarteam. Ondanks dat Stevenson pas 36 is, heeft hij meer dan twintig jaar ervaring in de Formule 1. Op zijn vijftiende begon hij namelijk bij het team van Jordan Grand Prix. Hij wist door te groeien en kwam in 2006 terecht bij het Red Bull. Daar begon hij onder aan de ladder, maar werkte hij zich razendsnel op van het testteam tot front-end-mechanic en uiteindelijk eerste monteur sinds 2015. Stevenson was ook degene die de calls gaf in de pitbox. Hij vormde een extra paar ogen binnen het team en was er verantwoordelijk voor dat de Red Bull van Verstappen in perfecte staat de baan op werd gestuurd. Een rol die veel discipline, overzicht en verantwoordelijkheid met zich meebrengt. "Het is een baan die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt, maar daar houd ik wel van. Het is een van de leukste aspecten van mijn werk" vertelt Stevenson aan F1.com . "Als de auto gereed is om de baan op te gaan en de wielen gemonteerd zijn, dan kijk je naar alles dat jij en het team zojuist opgebouwd hebben. Het geeft een geweldig gevoel. Het team om me heen is erg goed en we vertrouwen elkaar honderd procent." "Je probeert zoveel mogelijk controle uit te oefenen als mogelijk is, en je bent klaar om de auto de baan op te sturen en vertrouwt erop dat deze betrouwbaar zal zijn." Stevenson kreeg tijdens de races vanaf de pitmuur de call wanneer de Red Bull van Verstappen de baan op moest. Hij gaf vervolgens het signaal dat de auto gereed moest worden gemaakt om naar buiten te gaan: alle stekkers los, de bandenwarmers van de auto en de krik naar beneden. Dat commando moet er voor zorgen dat de coureur vanuit de pitbox de pitlane inrijdt. Het is de verantwoordelijkheid van Stevenson dat op het moment dat hij deze calls geeft, de Red Bull in topconditie verkeert. Met recht had Stevenson een zeer uitdagende baan binnen Red Bull, met grote verantwoordelijkheden. Naar eigen zeggen kreeg hij een aanbod dat hij niet af kon slaan en vanaf 2021 zal hij de Chief Mechanic zijn van het Red Bull showcarteam. Als hoofdmonteur van Max werden er tien races gewonnen en eindigde de Limburger 42 keer op het podium. Wie de vervanger wordt van de Britse monteur is nog niet bekend. Check hieronder een video waarin Stevenson uitlegt hoe zijn dagelijkse taken eruit zien.
RruqCSGOQdU
Meest gelezen