Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Deze Ferrari- en Red Bull-talenten azen op een Formule 1-debuut in 2021

Met zitjes bij Alfa Romeo, Haas en AlphaTauri die nog leeg zijn, zijn er nog genoeg mogelijkheden voor jong talent om volgend jaar door te stromen naar de Formule 1. Wie maakt er op basis van zijn resultaten de meeste aanspraak op een zitje en wie maakt er de meeste kans om volgend jaar zijn debuut te maken in de Formule 1?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Alfa Romeo en Haas rijden allebei met Ferrari-motoren en dat maakt dat coureurs die door de Scuderia ondersteund worden misschien een streepje voor hebben. Ferrari heeft met Alfa Romeo zelfs de afspraak dat zij één stoeltje sowieso zelf in mogen vullen, iets waar Antonio Giovinazzi recente jaren van profiteerde.

Eén van de coureurs die in het juniorteam van Ferrari zit is Mick Schumacher. De 21-jarige Duitser heeft als voordeel in de strijd om de zitjes dat hij een bekende achternaam heeft. Het zou natuurlijk een prachtig verhaal zijn als Mick in de voetsporen treedt van zijn vader, recordkampioen Michael Schumacher. Dat maakt een eventueel debuut van Schumacher in de Formule 1 commercieel interessant.

Toch is bewezen dat die naam ook een negatief effect kan hebben. De verwachtingen zijn, gedurende de juniorcarrière van Schumacher, constant hooggespannen als zoon van een zevenvoudig wereldkampioen Formule 1. In zijn eerste jaar in de Formule 3 eindigde hij als twaalfde in de eindstand en ook in de eerste helft van zijn tweede seizoen in de klasse wist hij geen potten te breken. In de tweede helft van het seizoen 2018 keerden zijn kansen en boekte hij acht overwinningen, waarvan vijf achter elkaar, wat hem uiteindelijk de titel opleverde. Promotie naar de Formule 2 volgde, maar in zijn debuutjaar had Schumacher het wederom moeilijk. Dit seizoen ligt hij echter op titelkoers in de opstapklasse en heeft hij duidelijk zijn draai gevonden.

De tweede positie in het Formule 2-kampioenschap wordt bezet door Callum Ilott, een voormalig lid van het Red Bull Junior Team dat nu door Ferrari is opgepikt. Ilott werd door Helmut Marko, die het opleidingsprogramma van Red Bull coördineert, uit het juniorteam gezet na een tegenvallend seizoen in de Formule 3 in 2015. Na nog twee seizoenen in de Formule 3, waarin hij als zesde en vierde eindigde, werd hij opgenomen in het talentenprogramma van Ferrari. Het jaar daarna maakte hij zijn debuut in de GP3-series, waarin hij als derde eindigde.

Daarna volgde in 2019 zijn debuutseizoen in de Formule 2 (waarin hij op de elfde plaats eindigde) en momenteel staat Ilott tweede. De vraag is of het hem gaat lukken om eindelijk eens de beste te worden in een raceklasse, want de Brit wist tussen 2015 en 2020 geen enkel kampioenschap op zijn naam te schrijven.

Misschien is dat de reden waarom de naam van Ilott weinig rondgaat in het geruchtencircuit. Een andere naam, die van Robert Shwartzman, gaat dat wel. De 21-jarige Rus was, in tegenstelling tot Ilott, wel al twee keer de sterkste in een raceklasse. In 2018 versloeg Shwartzman in de Nieuw-Zeelandse Toyota Racing Series Richard Verschoor en schreef hij die klasse op zijn naam en in 2019 won hij het FIA Formule 3-kampioenschap. Shwartzman is sinds 2017 Ferrari-junior, een positie die hij kreeg na een Formule 3-test voor het team van Prema.

Het is snel gegaan in de carrière van Shwartzman. Het grootste deel in de juniorklasses was de man uit Sint-Petersburg terug te vinden in de middenmoot, zoals in de Formule Renault, waarin hij in zowel de Eurocup als het NEC-kampioenschap niet verder kwam dan respectievelijk de achtste en de zesde plaats. Sinds 2018 echter eindigde Shwartzman echter in elke klasse die hij reed bij de beste drie en die stijgende lijn wordt, met een sterk debuutseizoen in de Formule 2, voortgezet.

Maar ook buiten de Ferrari-junioren maken een paar coureurs kans op een zitje. Een veelgenoemde naam is die van Yuki Tsunoda. De Japanner, die de steun geniet van Red Bulls motorleverancier Honda, is al regelmatig in verband gebracht met een stoeltje bij AlphaTauri volgend seizoen. Tsunoda won in 2018 het Japanse Formule 4-kampioenschap, eindigde een jaar later als negende in de Formule 3 en staat momenteel zesde in de Formule 2.

Het zou voor Honda erg interessant zijn om een Japanner in de Formule 1 te hebben rijden, maar of dat gaat lukken, is nog de vraag. Om genoeg punten voor de vereiste superlicentie te halen, moet Tsunoda minimaal als vijfde eindigen in de Formule 2. Er is dus werk aan de winkel voor de 20-jarige rijder, hij staat vier punten achter op nummer vijf Nikita Mazepin.

Een outsider voor een zitje voor 2021 is Louis Deletraz. De simulatorcoureur van Haas is iets ouder dan de rest, namelijk 23 jaar, maar heeft dan ook al veel ervaring. Wel is zijn carrière in de juniorklasses wat in het slop geraakt de laatste jaren. Sinds 2017 is een achtste plaats in de Formule 2 zijn sterkste wapenfeit.

Momenteel staat Deletraz een plekje hoger in de Formule 2, maar om überhaupt kans te maken op het zitje moet hij minimaal derde worden in de opstapklasse. Het gat naar nummer drie Christian Lundgaard is op dit moment 23 punten, maar de grote hoeveelheid concurrentie is wellicht een groter probleem. Met Schumacher, Ilott en Shwartzman als Ferrari-beschermelingen en Haas dat klant is van Ferrari, is de kans groter dat één van deze drie rijders een zitje gaat opvullen.

10 reacties

    Breaking Horner dolt Mercedes: "Reservecoureur zit al in de sportschool"