Veel mensen lijken zich er al op voor te bereiden. Een nieuwe crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, die er dit jaar in Groot-Brittannië en Italië al eens afvlogen, is volgens velen onvermijdelijk. Nu de race aankomende zondag de beslissing zal vormen in de titelstrijd, loopt de spanning op. De FIA besloot in aanloop naar het weekend nog eens een waarschuwing uit te geven aan Verstappen en Hamilton, door in de gebruikelijke notities voorafgaand aan het weekend te verwijzen naar de Internationale Sporting Code van de autosportbond.
FIA geeft duidelijke waarschuwing af aan Max en Lewis
Om precies te zijn werd er verwezen naar artikel 12.2.1.I, waarin het volgende staat. "Elke overtreding van de principes van eerlijkheid, onsportief gedrag of een poging om het resultaat te beïnvloeden op een manier die haaks staat op de sportethiek, is verboden." Vervolgens verwees Michael Masi naar artikel 12.4.5, waarin staat dat een diskwalificatie of zelfs een schorsing een mogelijkheid is. Het zijn de meest extreme dingen die de FIA kan doen mocht er tijdens de seizoensfinale iets voorvallen tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Er zijn echter een hele boel verschillende straffen in de Formule 1 die de stewards uit kunnen delen tijdens de race. We zetten ze op een rijtje.
De lichtste straf
Een reprimande is de lichtste 'straf' die er uit zou kunnen worden gedeeld, maar in combinatie met een crash komt het zelden voor dat dit gebeurt. Zeker als een crash tijdens een race plaatsvindt, zal een reprimande eigenlijk nooit worden gegeven. Straf of 'vrijspraak' volgt in principe altijd in zo'n geval. Reprimandes worden eigenlijk altijd uitgedeeld na incidenten tijdens trainingen, zoals aan Hamilton, die vorige week Mazepin ophield tijdens de training in Jeddah. Na drie reprimandes in een jaar tijd kan je echter rekenen op een straf van tien gridplaatsen, dus zonder gevolgen hoeven kleine overtredingen niet te zijn.
Een tijdstraf
Als een coureur schuldig wordt bevonden aan het veroorzaken van een crash, of het zijn van de hoofdschuldige bij een crash, kan er een tijdstraf worden uitgedeeld. Dit overkwam bijvoorbeeld Lewis Hamilton nadat hij als hoofdschuldige werd aangewezen voor de crash met Verstappen in Silverstone. Andersom had de Nederlander er een week geleden in Jeddah last van, toen hij als hoofdschuldige werd aangewezen nadat Hamilton tegen de achterkant van zijn wagen aanreed. Beiden kregen tien seconden straf, wat vaak normaal is bij dat soort incidenten. Een straf van vijf seconden is ook mogelijk, maar deze wordt vaak uitgedeeld bij andere, lichtere vergrijpen, zoals het buiten de baan gaan en daar een voordeel uit behalen. Die straf kan op twee manieren worden ingelost. Bij de eerstvolgende pitstop tijdens een race, of het wordt aan het einde van de race bij de finishtijd opgeteld.
Drive through penalty
Een coureur kan na een incident door de stewards ook worden bevolen om als straf eenmaal door de pitstraat te rijden, zonder een pitstop te mogen maken. Dat duurt vaak een seconde of twintig, waardoor een coureur veel tijd en vaak ook plekken verliest. Het is een zwaardere straf dan een tijdstraf.
10 seconden stop-and-go
Mochten de stewards nog zwaarder willen straffen, dan kan men ook opteren voor een zogeheten 'stop-and-go penalty'. Daarbij moet een coureur de pitstraat inrijden en tien seconden stil staan bij zijn team, waarna hij weer verder mag rijden. Er mag niet aan de auto gewerkt worden tijdens zo'n moment. Een coureur verliest daardoor vaak meer dan een halve minuut.
Gridpenalty
Mocht een incident pas na de race worden beoordeeld, dan kunnen de stewards er ook voor kiezen om aan een coureur een gridstraf op te leggen voor de daaropvolgende race. Hetzelfde doen ze als een coureur schuldig is aan een crash, maar daarbij uitviel, dus een straf voor dezelfde race zinloos is. Zo kreeg Valtteri Bottas na zijn bowlingactie in Hongarije een gridstraf van vijf plekken voor de GP van België, terwijl Verstappen in Rusland drie plekken achteruit moest op de grid omdat hij in Italië als schuldige werd aangewezen voor de crash waarbij hij en Hamilton bovenop elkaar in het grind eindigden.
Schorsing
Om recidivisten aan te pakken is er ook een strafpuntensysteem in het leven geroepen. Bij twaalf strafpunten in een jaar tijd wordt een coureur voor een race geschorst. Gemiddeld worden er 1 à 2 strafpunten uitgedeeld na een incident waarbij de stewards een schuldige aanwijzen.
Puntenaftrek, diskwalificatie of schorsing
Mocht het helemaal uit de klauwen lopen, dan kan de FIA nóg verder gaan en maatregelen nemen die verregaande gevolgen hebben. Een mogelijkheid is namelijk om WK-punten in mindering te brengen bij een coureur die zich heeft misdragen. In nog extremere gevallen kan een coureur zelfs uit de uitslag van een kampioenschap worden geschrapt. Dit gebeurde bijvoorbeeld Michael Schumacher in 1997, nadat hij in de beslissende race Jacques Villeneuve van de baan probeerde te rijden. Tot slot zou de FIA bovenop puntenaftrek of een diskwalificatie ook nog een coureur een schorsing op kunnen leggen. Als Verstappen of Hamilton niet oppast, kunnen ze de eerste race(s) van 2022 dus missen. Maar zo ver gaat het echt niet komen. De hierboven genoemde straffen zijn de straffen waar Michael Masi voorafgaand aan het weekend op wees. Het zou Verstappen of Hamilton dus kunnen overkomen, maar laten we hopen dat het niet op die manier zal eindigen.
Meest gelezen