Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Di Montezemolo blijft vertrouwen houden in Ferrari: "Ook wij kenden moeilijke tijden"

In de aanloop naar de 1000e Grand Prix van Ferrari sprak RacingNews365 met voormalig Ferrari-president Luca di Montezemolo over de huidige situatie bij Ferrari. Met de tweede race op Italiaanse bodem inzicht zou het een feest moeten zijn in Italië, maar dat is het echter niet. Ferrari verkeerd namelijk in een crisis en lijkt daar voorlopig ook nog niet uit te komen.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari.com

Luca di Montezemolo boekte grote successen met de Scuderia. De Italiaan begon als assistent-manager van Enzo Ferrari, om vervolgens door te groeien tot teambaas en later zelfs de rol van president bij Ferrari op zich te nemen. Een titel die in het race gekke Italië van hetzelfde niveau wordt gezien als de premier van het land of zelfs nog hoger wordt ingeschat. Zeker in de weken als deze waarin er maar liefst twee Grands Prix op het programma staan in Italië: "Ik ga proberen om er aankomend weekend bij te zijn tijdens de Grand Prix van Toscane", aldus de trots gestemde di Montezemolo tijdens een exclusief interview met RacingNews365.

"Ondanks dat de Scuderia het op dit moment lastig heeft, is het een geweldig moment voor Italië, Ferrari en al haar tifosi dat er een GP plaats zal vinden op het prachtige circuit van Mugello. Dat is werkelijk een fantastisch moment", waarmee de voormalig president laat weten niet om de mindere prestaties van Ferrari heen te willen praten. "Ferrari heeft vaker moeilijke periodes gekend, dit is niet de eerste keer dat men in moeilijke tijden verkeerd bij de Scuderia. Ook in mijn lange tijd bij de Scuderia, kende Ferrari namelijk moeilijke periodes. Voordat ik bij Ferrari kwam bijvoorbeeld, had Ferrari al jarenlang geen titel meer gewonnen. Er zaten namelijk 11 jaren tussen de laatste titel van Ferrari en de titel die wij veroverde met Niki Lauda."

"Met Niki en later ook met Michael Schumacher had ik een speciale band. We hebben mooie tijden beleefd en ook vaak meegestreden om de titel. Dat was sowieso de kracht van Ferrari in de tijd dat ik voor Ferrari gewerkt heb, ondanks dat we perioden meemaakten waarin we de titel niet wonnen, streden we wel altijd mee over de overwinningen. Het is pijnlijk om te zien dat Ferrari het dit jaar, maar ook de afgelopen jaren niet meer is gelukt. Ze hebben geen bolide weten te bouwen die competitief genoeg was om daadwerkelijk mee te strijden voor de overwinningen."

Tekst loopt verder onder de foto

			© Ferrari
	© Ferrari

Een feit dat voor di Montezemolo moeilijk is voor te stellen. Volgens de inmiddels 73-jarige Italiaan was de Scuderia in zijn tijd nooit zo slecht, ondanks dat men ook toen mindere tijden moest doorstaan: "In mijn meer dan 30-jarige carrière bij Ferrari, streden we altijd vooraan mee. Daarom wonnen we in totaal ook negentien titels. Daarnaast waren er veel tweede plaatsen, en streden we vaak tot de laatste race mee om de titel. Dat overkwam Lauda, Schumacher, Eddie Irvine en ook Fernando Alonso in mijn tijd. Niki verloor de titel zelfs op een half punt!"

"Gezien de kracht van de Scuderia, durf ik daarom te zeggen dat de huidige mensen bij het team simpelweg tijd nodig hebben. Het is in ieder geval zeker niet zo dat ze zouden moeten verhuizen naar Groot-Brittannië, zoals enkele experts suggereren. In de zero's en dus de recente geschiedenis van de Formule 1, hebben we genoeg vanuit Italië gewonnen. De gebouwen staan er, de techniek is er en dus hoeft men niet te verhuizen. Men heeft simpelweg tijd nodig om alles juist in te kunnen vullen en vanuit daar gaan de prestaties komen. Zo hebben wij dat immers in het begin van de jaren negentig ook gedaan. Langzamerhand hebben we de puzzelstukjes in een laten vallen en dat is ook wat Ferrari nu moet doen. Er moet gebouwd worden aan de toekomst en dat heeft tijd nodig, ik heb er echter alle vertrouwen in dat het goed gaat komen met de Scuderia."

Daarbij refereert de voormalig president vanuit Rome meerdere keren aan het Schumacher-tijdperk dat volgens hem het bewijs is dat men in de hedendaagse Formule 1 de tijd moet nemen om een succesvol tijdperk te creëren. "In het begin van de jaren negentig haalde ik als president zijnde steeds meer mensen binnen. Denk daarbij aan Jean Todt, Ross Brawn en Rory Byrne. Tel daar ook Michael Schumacher nog bij op en zo werkten we langzamerhand richting onze succesvolle periode. Daarbij streden we wel al enkele jaren om de titel, want in 1997 was Michael natuurlijk al dichtbij. Toen verloor hij de titel pas in de laatste race aan Jacques Villeneuve. Het project laat echter zien dat je de tijd moet krijgen om een gouden periode op te bouwen en dat is de tijd die men nu bij Ferrari moet krijgen."

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

1 reactie

    Breaking Horner dolt Mercedes: "Reservecoureur zit al in de sportschool"