Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2024

Dit zijn de goede voornemens van elk Formule 1-team

Nieuw jaar, nieuwe kansen! Elk team zal natuurlijk graag eeuwige roem willen, maar dat bereik je niet zomaar. Alle teams zullen vol goede moed 2024 in zijn gegaan, vol goede voornemens. Wat die voornemens zouden kunnen zijn, zetten wij voor je op een rijtje.

Canada Start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen won maar liefst negentien van de 22 races in 2023. We kunnen het hem vergeven als zijn goede voornemen niet 'het winnen van nog meer races' is, want zoals hij en zijn team al meer dan eens hebben aangegeven: beter dan vorig jaar zal het in 2024 niet worden.

Toch kan zijn team zeker wel een aantal goede voornemens verzinnen. Zelf stipte Max Verstappen al enkele verbeterpunten aan: de RB20 zal in 2024 bijvoorbeeld beter om moeten kunnen gaan met hobbels en kerbstones dan zijn voorganger. Mede om die reden kwam de RB19 op stratencircuits, relatief gezien, minder uit de verf.

Verder is het natuurlijk een groot aandachtspunt voor Red Bull om Sergio Perez beter uit de verf te laten komen. De concurrentie komt namelijk steeds dichterbij en aan Verstappen zal het zeker niet liggen. Als men ook in 2024 aanspraak op de constructeurstitel wil maken, dan zal het team er alles aan gelegen zijn om ook Checo op een degelijk niveau te laten presteren.

Of dat betekent dat ze bepaalde keuzes moeten maken bij de ontwikkeling van de RB20, of op een andere manier Perez verder moeten helpen, dat zal blijken als het seizoen de volgende maand van start gaat.

Mercedes

Het grote Mercedes is de laatste twee jaar een schim van zichzelf geweest. Toto Wolff en consorten moeten hard aan de bak als ze het Red Bull de komende jaren nog moeilijk willen maken. Als er een team is dat het kan, dan moet het toch wel Mercedes zijn?

De goede voornemens van Lewis Hamilton en George Russell zijn dan ook duidelijk: Red Bull verslaan. Om dat te flikken, zal men echter eerst een stapje terug moeten doen en het goede voornemen om een werkende F1-bolide te ontwikkelen tot een succes moeten brengen.

Na opnieuw een desastreus begin van het seizoen besloot men in Brackley namelijk het roer om te gooien: De Mercedes W15 van 2025 zal weer compleet anders worden. Een groot deel van het vorige seizoen stond in het teken van kennis vergaren over de huidige F1-bolide. Aan Mercedes zaak om die lessen in 2024 in de praktijk te brengen en de aansluiting bij Red Bull te vinden.

Ferrari

Na een wisselvallige start van het jaar 2024 vond Ferrari de weg naar boven weer enigszins terug. Na een sterke eindsprint grepen de Italianen net naast de tweede plek. Langzaam maar zeker lijkt het werk van teambaas Fred Vasseur vorm te krijgen en het zal dan ook zijn goede voornemen zijn om verder te gaan waar het vorig jaar was gebleven.

En dat is: het Red Bull lastig maken, zoals in Singapore en Las Vegas, om tegelijkertijd het gat verder te verkleinen. Ook Ferrari gaat dat doen met een overwegend nieuwe F1-bolide. Charles Leclerc en Carlos Sainz krijgen beschikking over een gloednieuwe scharlakenrode Ferrari waarmee men het Max Verstappen lastiger wil gaan maken dan in 2023.

Het momentum vasthouden, doorpakken en Red Bull binnen hengelen. Dat is het devies. Leclerc had na een kleine Ferrari-upgrade in Japan afgelopen jaar de smaak te pakken en was achter Verstappen een van de beste coureurs in het slot van het jaar. Sainz won weliswaar als enige niet-Red Bull-coureur een race in 2023, maar is en blijft soms te wisselvallig. Kan hij samen met Leclerc het goede voornemen, namelijk het afdwingen van een nieuw Ferrari-contract, tot werkelijkheid brengen?

			© XPBimages
	© XPBimages

McLaren

Alhoewel McLaren aan het einde van het jaar het meest constante en meest dreigende F1-team was achter Red Bull, zal men ook in Woking de volgende stap moeten zetten als Red Bull verslagen moet worden. Lando Norris en Oscar Piastri maakten beide een geweldig seizoen mee en zullen daarop verder willen bouwen.

Ongetwijfeld heeft Lando Norris een eerste F1-zege en het maken van minder fouten in de kwalificaties hoog op zijn lijst met goede voornemens staan, maar dan zal McLaren op haar beurt eveneens wat goede voornemens moeten vervullen. Alhoewel de renstal de enige uitdager van Red Bull lijkt te zijn die niet het roer om hoeft te gooien - maar gewoon verder kan bouwen op huidige concept - waren er nog wat zwakke punten te bekennen.

De auto is erg zwak in de langzame bochten, iets wat al jaren een probleem vormt voor McLaren en de rijstijl van haar coureurs. Als men dat weet aan te pakken, dan bestaat er zelfs een kans dat Red Bull zo nu en dan tegenstand krijgt van Norris en Piastri. Het is echter nog even afwachten hoe groot de stap is die Verstappen en Perez met hun nieuwe RB20 kunnen zetten.

Aston Martin

Als een baksteen zakte Aston Martin er in de loop van het seizoen 2023 doorheen. Daar waar het als outsider voor de titel werd gezien bij de start van het seizoen, zo sloot men het jaar af op de vijfde plek in het kampioenschap der constructeurs.

De mooie sprong voorwaarts waar Fernando Alonso - en in minder mate Lance Stroll - het jaar mee begonnen, kreeg geen succesvol vervolg. Aston Martin verloor de controle over haar bolide tijdens de doorontwikkeling en moest halverwege het jaar een stapje terug doen voordat het weer vooruit kon kijken. Dat leek in de slotfase gelukt te zijn, dus wie weet kan het team verrassen in 2024.

Het goede voornemen zal zijn om de auto en haar updates dit jaar beter te begrijpen, om zo Alonso weer terug naar het podium te kunnen loodsen. In Brazilië lukte dat al, dus dat smaakt naar meer. Alonso zal als goede voornemen een eerste zege in meer dan 10 jaar tijd hebben, maar weet dat het zeer lastig zal worden. Stroll zal hopen het gat naar de Spanjaard te kunnen verkleinen om zo zijn vader tevreden te houden.

Alpine

Tja, wat moet je er van zeggen. Als laagst geklasseerde fabrieksteam zal Alpine met gepaste schaamte naar de eindstand in het kampioenschap kijken. Het goede voornemen is dan ook helder: de aansluiting bij de top vijf weer vinden. Momenteel bevindt de Franse equipe zich namelijk in niemandsland.

Hoe dat komt? De Alpine van vorig jaar wilde maar geen progressie boeken. Het roer gaat dan ook om bij het team, waar het intern al jaren onrustig is. Een gloednieuw concept moet voor een stap zorgen, terwijl men ook hoopt op bestuurlijke rust. De twee podiumfinishes in 2023 boden nog enig soelaas, maar in 2024 zal het toch echt beter moeten.

Williams

Hoe anders is dat voor Williams. Ondanks de zevende plek achter Alpine kan men spreken van een groot succesjaar. Het team is immers al jaren een lelijk eendje geweest, maar dat lijkt nu verleden tijd. Investeringen, een nieuwe teambaas en een florerende Alex Albon zorgen voor een glimlach op menig gezicht in Grove en omstreken.

Het devies is dan ook net zo logisch als duidelijk: voortborduren op een geweldig seizoen en de aansluiting zoeken met de toppers. Dat lijkt voor 2024 te veel gevraagd, maar het gat kan wel degelijk kleiner worden gemaakt. Als tweede voornemen zal men toch wel moeten kijken naar Logan Sargeant. Als hij echt een rol wil gaan spelen in de renaissance van Williams, dan is zijn taak duidelijk: gas erop.

			© XPBimages
	© XPBimages

AlphaTauri

AlphaTauri reed het grootste deel van 2023 treurloos rond aan de achterkant van het F1-middenveld. Daar kwam uiteindelijk verandering in en daardoor werd de rode lantaarn voor het einde van het jaar toch nog overgedragen. Een achtste plek in het kampioenschap is echter niet waar het tweede Red Bull-team de wereld voor rondreist.

Het voornemen voor 2024? Zoveel mogelijk onderdelen, binnen de reglementen natuurlijk, overnemen van Red Bull en zo het pakket verbeteren, de auto doorontwikkelen en op zoek gaan naar de aansluiting met de teams die er beter voor staan. Verder zal het team haar coureurs klaar willen stomen voor een eventuele overstap naar Red Bull. Kan Ricciardo of Tsunoda het zitje van Perez veroveren? Dat is zonder twijfel hun voornemen.

Sauber

Of moeten we zeggen het Stake F1 Team? Hoe dan ook, het team zal voor de echte F1-fans bekend blijven staan als Sauber. Het Sauber-team kan wel een opkikker gebruiken, want wat was 2023 dramatisch. Zhou en Bottas konden weinig potten breken in de C43, dus de C44 zal een grote stap voorwaarts moeten zijn. Met een goed voornemen alleen zullen ze er niet komen. Men moet leveren, presteren, aan de bak.

Ook dit team gaat namelijk het roer omgooien en komt met een nieuw concept, nadat het 2022- en 2023-concept op een doodlopend spoor bleek te zijn beland. Bottas zal als goed voornemen hebben om vaker in zijn blote billen in het openbaar te verschijnen, maar daar gaat hij het in F1 niet mee redden. Als hij na de twee jaren Stake ook een rol van betekenis wil gaan spelen bij Audi, moet hij er een schepje bovenop doen. Hetzelfde geldt voor Guanyu Zhou, die louter een warmhouder lijkt te zijn voor het zitje zodra Audi definitief de touwtjes in handen neemt.

Haas

Tot slot het lelijke eendje van de Formule 1. Mogen we dat zeggen? We doen het gewoon. Twee concepten, nul resultaat. Dat is het seizoen 2023 van Haas in een notendop. De twee coureurs gebruikten de laatste races zelfs ieder een ander concept, omdat de een het ene concept fijner vond en de ander het andere concept. Geen goed teken voor de nabije toekomst.

Een goed voornemen voor Haas kan dus zijn: uitvogelen welk concept nou het best is. Maar als je dat in 2024 nog moet ontdekken, dan loop je al kilometers ver achter de feiten aan. Hoe oneerbiedig het ook klinkt: voor de mannen van Guenther Steiner lijkt het misschien een beter voornemen te zijn om niet nog verder af te glijden naar de achterkant van de grid en in 2024 race in race uit troosteloos achteraan te rijden.

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

x
Imola Aangepaste startopstelling Formule 1 GP Emilia Romagna 2025 - Imola