Romain Grosjean debuteerde in 2009 bij Renault in de Formule 1 als vervanger van Nelson Piquet jr. Piepjong als hij was, was hij nog niet rijp genoeg voor de Formule 1 en na een half seizoen maakte hij pas in 2012 zijn fulltime comeback. Dat deed hij bij hetzelfde team, wat toen echter als Lotus door het leven ging. Het waren jaren waarin Lotus een goed auto wist te prepareren voor Grosjean en diens teamgenoot Kimi Raikkonen. Maar Grosjean viel niet enkel op door goede prestaties, maar ook door startcrashes, waar hij niet zelden schuldig aan was. Toen hij op Suzuka Mark Webber van de baan kegelde, schold de Australiër hem uit voor 'first lap nutcase', oftewel 'eerste ronde-idioot'. Het is waar dat Grosjean dat seizoen betrokken was bij meerdere incidenten en vaak wordt gezegd dat zijn acties het huidige strafpuntensysteem in het leven hebben geroepen. Zo zwart-wit was het natuurlijk niet, maar feit was wel dat hij geschorst werd na het veroorzaken van de massale startcrash op Spa-Francorchamps in 2012 (foto hierboven). Grosjean geeft nu, ruim acht jaar later, toe dat hij fouten heeft gemaakt, maar de uithaal van Webber vindt hij nu nog steeds ongepast en overtrokken: "Mark Webber drukte een stempel op mij toen hij mij een first lap nutcase noemde. In mijn jaar als rookie (hij vergeet 2009 voor het gemak, red.) pakte ik drie podiumplaatsen."
"Ja, er waren momenten zoals op Spa en Suzuka, momenten waar ik niet blij mee was. Suzuka was daarbij waarschijnlijk mijn grootste fout, maar wijs mij uit recente jaren maar eens een rookie aan die ook drie keer op het podium stond." Grosjean denkt in gesprek met The Race echter wel te weten hoe Webber tot zijn uitspraken kwam: "Ik begreep het niet, maar dacht dat het te maken moest hebben met zijn eigen frustraties. Hij had een auto die goed genoeg was om vier wereldtitels mee te winnen, maar hij won slechts enkele races." "Hij had naar me toe kunnen komen en dan had ik gezegd 'ik zat fout, dus verkoop me maar een klap'. In plaats daarvan zocht hij de media op om me openlijk te bekritiseren en dat was denk ik niet nodig. Dat maakt dat ik voor hem niet zoveel respect meer heb als voor sommige andere coureurs." Het sticker waar Grosjean het over had, is naar eigen zeggen tot het einde van zijn carrière aan hem blijven kleven: "Ik krijg het er niet vanaf. Ik zal een voorbeeld geven. Ik word op social media zo hard aangepakt voor het feit dat ik crashte achter de safety car of in de pitstraat. Maar er zijn meer coureurs die dat gedaan hebben. Zelfs een talent als George Russell deed dat recent."
Meest gelezen