Red Bull was over het hele voorbije Formule 1-seizoen gemeten dominant. Maar inzoomend op de details waren er punten en momenten waarop het team met de RB19 wel degelijk wat liet liggen. Dat werd duidelijk tijdens kwalificaties. Max Verstappen pakte 'maar' 13 keer de poleposition, tegenover 19 Grand Prix-overwinningen.
Te vaak kregen de Red Bull-coureurs niet tijdig de optimale temperatuur in de voorbanden om de ultieme kwalificatieronde vanaf bocht één volle bak aan te vallen. Echter, dat was te allen tijde ingecalculeerd en heeft alles te maken met een bewuste keuze die reeds in 2021 werd gemaakt. Dat legt topontwerper Adrian Newey zelf uit in gesprek met The Race.
"Dat heeft te maken met hoe we de auto hebben ontworpen. We hebben het belang van de performance in de race belangrijker geacht dan de performance in de kwalificatie."
Anderen bekeken ook:
Newey uiteindelijk positief verrast
Bovengenoemde keuze had weer alles te maken met de veranderende regels per 2022. Met een compleet nieuwe aerodynamische filosofie moest close racing bevorderd worden en inhalen makkelijker worden gemaakt.
"Toen we in 2021 de auto ontwierpen hebben we besloten de race belangrijker te maken dan de performance over één ronde. Inhalen zou immers makkelijker worden, wat betekende dat de kwalificatie net iets minder belangrijk zou worden dan in het verleden. Die keuze lijkt goed te hebben uitgepakt", aldus de succesontwerper.
Newey was op voorhand nooit zo'n groot voorstander van die nieuwe regels, ook al was de terugkeer van het ground effect-principe koren op de molen van Newey, aangezien hij daar gespecialiseerd in is.
"Mijn eerste idee was dat de nieuwe regels erg beperkend en vooral saai waren. Na wat druk te hebben gezet (op de organisatie, red.) kwam er wat meer vrijheid en toen we eenmaal echt diep in de materie doken, bleek dat we toch echt wel wat vrijheid hadden gekregen." En daar gedijt Newey goed onder.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!