Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Enige 'achilleshiel' Red Bull was een bewuste keuze: "Die pakte goed uit"

Ga je op zoek naar de zeldzame tekortkomingen van de Red Bull RB19, de auto waarmee Max Verstappen in 2023 voor de derde keer wereldkampioen werd, dan kom je uit bij de voorkant. Echter, alles wat daar licht te wensen overliet, was het gevolg van bewuste keuzes.

RB19 livery launch
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Red Bull was over het hele voorbije Formule 1-seizoen gemeten dominant. Maar inzoomend op de details waren er punten en momenten waarop het team met de RB19 wel degelijk wat liet liggen. Dat werd duidelijk tijdens kwalificaties. Max Verstappen pakte 'maar' 13 keer de poleposition, tegenover 19 Grand Prix-overwinningen.

Te vaak kregen de Red Bull-coureurs niet tijdig de optimale temperatuur in de voorbanden om de ultieme kwalificatieronde vanaf bocht één volle bak aan te vallen. Echter, dat was te allen tijde ingecalculeerd en heeft alles te maken met een bewuste keuze die reeds in 2021 werd gemaakt. Dat legt topontwerper Adrian Newey zelf uit in gesprek met The Race.

"Dat heeft te maken met hoe we de auto hebben ontworpen. We hebben het belang van de performance in de race belangrijker geacht dan de performance in de kwalificatie."

Newey uiteindelijk positief verrast

Bovengenoemde keuze had weer alles te maken met de veranderende regels per 2022. Met een compleet nieuwe aerodynamische filosofie moest close racing bevorderd worden en inhalen makkelijker worden gemaakt.

"Toen we in 2021 de auto ontwierpen hebben we besloten de race belangrijker te maken dan de performance over één ronde. Inhalen zou immers makkelijker worden, wat betekende dat de kwalificatie net iets minder belangrijk zou worden dan in het verleden. Die keuze lijkt goed te hebben uitgepakt", aldus de succesontwerper.

Newey was op voorhand nooit zo'n groot voorstander van die nieuwe regels, ook al was de terugkeer van het ground effect-principe koren op de molen van Newey, aangezien hij daar gespecialiseerd in is.

"Mijn eerste idee was dat de nieuwe regels erg beperkend en vooral saai waren. Na wat druk te hebben gezet (op de organisatie, red.) kwam er wat meer vrijheid en toen we eenmaal echt diep in de materie doken, bleek dat we toch echt wel wat vrijheid hadden gekregen." En daar gedijt Newey goed onder.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Verstappen Jos Verstappen glashelder over 'belachelijk verzoek' aan Max