Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Nyck de Vries

Exclusief: De Vries over 'nieuwe fase' in Formule E

Nyck de Vries sprak met RacingNews365 vlak voor de lancering van Mahindra's nieuwe Formule E uitdager - de M11 Electro. Voor de Nederlander moet komend Formule E-seizoen een frisse nieuwe start worden.

Nyck de Vries
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Lou Johnson

Nyck de Vries keerde afgelopen jaar terug in de Formule E, nadat zijn Formule 1-avontuur nog voor de zomerstop tot een einde kwam. De Nederlander, die in 2021 wereldkampioen werd in de elektrische raceklasse, kende een zeer moeilijke start bij Mahindra. Het Indiase team had moeite met het Gen3-tijdperk en dat resulteerde in een teleurstellende 18e plek.

Er is een compleet nieuwe aandrijflijn gebouwd, met inbreng van belangrijk personeel zoals technisch directeur Josef Holden, voormalig teamleider van Mercedes AMG High Performance Powertrains. Mahindra heeft gekozen voor een 50/50-splitsing tussen prestaties en betrouwbaarheid, waarbij de hoop is dat er vooruitgang kan worden geboekt. Het is een hoopvolle gedachte, waar De Vries alle vertrouwen in heeft.

"We kijken natuurlijk erg uit naar onze nieuwe aandrijflijn", vertelde de Vries in een exclusief interview met RacingNews365. "Ik denk dat elk team dat doet, omdat iedereen de kans krijgt om het pakket dat ze hebben te optimaliseren. Ik denk dat het ook eerlijk is om te erkennen dat sommige andere teams ook een aantal goede upgrades krijgen. ERT is gekocht door iemand anders en krijgt een nieuwe naam, maar wel een Porsche-aandrijflijn. Maar ik heb vertrouwen in het werk dat we hebben gedaan en in de stappen die we hebben gezet. De sportieve reglementen veranderen behoorlijk. Ik denk dat we de kleine veranderingen niet moeten onderschatten en het effect dat ze kunnen hebben op de races."

Artikel gaat verder onder de afbeeldingen

			© Lou Johnson
	© Lou Johnson
			© Lou Johnson
	© Lou Johnson
			© Lou Johnson
	© Lou Johnson

Nieuwe Formule E-functies

Eén van de veranderingen die met de Gen3 EVO is geïntroduceerd, is vierwielaandrijving, die wordt gebruikt bij de start van races, wanneer een coureur de aanvalsmodus gebruikt en in de kwalificatieduels. Met de nieuwe, zachtere banden van Hankook zullen de rondetijden naar verwachting meerdere seconden sneller worden, wat gevolgen kan hebben voor de racestijl. De combinatie van vierwielaandrijving en zachter rubber is cruciaal voor de mogelijkheid om van 0 naar 100 km/u te rijden in 1,82 seconden, 30 procent sneller dan een huidige F1-auto.

De Vries verwacht dat de racestijl enigszins zal veranderen, iets wat hij niet alleen interessant vindt, maar waar Mahindra ook op is voorbereid: "Uiteraard zijn de banden in de aanvalsmodus met vierwielaandrijving aanzienlijk sneller, maar ze hebben ook veel degradatie en de mogelijkheid om snel op te laden. Dus ik denk dat het racen in dat opzicht een beetje zal veranderen, en ik denk dat dat interessant wordt."

"Maar als team zijn we erg enthousiast over deze nieuwe fase in onze reis, in het nieuwe hoofdstuk, met onze eigen aandrijflijn die we hebben ontwikkeld en die ons hopelijk de kans biedt om verder naar voren te komen op de grid en hopelijk consistenter te zijn in de punten", sluit De Vries af. 

In dit artikel

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull vs McLaren Marko hekelt McLaren-CEO: "Stookt bewust onrust"