Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

F1-baas lacht om Mercedes-kritiek: 'Ik luister niet naar coureurs die achteraan rijden'

George Russell is geen fan van de sprintraces, maar F1-baas Ross Brawn heeft daar maling aan. Hij luistert liever naar de coureurs die in de voorhoede rijden.

Russell Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Ross Brawn, Managing Director in de Formule 1, keek na afloop van het raceweekend in Imola met tevredenheid terug op de sprintrace. De Brit, een van de mensen die de sprintraces hielp in te voeren, zag veel actie en spektakel op de baan, zo vertelt hij aan onder meer RacingNews365.

"Ik was blij met de sprintrace", glundert Brawn. "De banden waren perfect voor de sprintrace, want ze begonnen aan het einde net de slijten. In een normale race komt een coureur dan gewoon de pitstraat in, maar nu moeten ze het doen met deze banden."

"Het was goed entertainment met veel racen en veel inhaalacties. We hebben laten zien dat deze auto's elkaar beter kunnen volgen. Al met al was het een goede sprintrace", zo luidt de conclusie van de F1-baas.

Russell uit kritiek

Niet iedereen kan zich echter in die conclusie vinden. George Russell eindigde de sprintrace op plek elf en is niet te spreken over sprintraces in het algemeen. Ze moeten langer, oordeelt hij.

"Het was lastig. De pace was niet slecht, maar we hadden geen snelheid op de rechte stukken. De sprintrace maakt het niet makkelijk. Ik ben hier om eerlijk te zijn geen grote fan van", aldus de Mercedes-coureur, die de hele race in een treintje met auto's reed.

"De sprintrace moet nog eens 50% langer zijn dan hij nu is, of in ieder geval lang genoeg zijn zodat je wat meer bandendegradatie kan zien. Dan zie je wat meer verschillen tussen auto's, want nu gaat iedereen gewoon vol gas en zijn de verschillen niet groot genoeg om in te halen", zucht Russell.

			© Formula 1
	© Formula 1

F1-baas wuift kritiek weg

Als de F1-baas wordt geconfronteerd met de woorden van Russell, verschijnt er een glimlach op zijn gezicht. Brawn denkt dat de onvrede van zijn landgenoot vooral voortkomt uit de slechte Mercedes-bolide. Hij luistert liever naar coureurs die wel een goede auto hebben.

"Toen mijn coureurs vroeger een slechte auto hadden, klaagden ze altijd over de race. George's mening en de mening van de anderen aan de achterkant van de grid, zijn niet de meningen waar wij naar luisteren. Wij luisteren naar de coureurs die competitief zijn en vooraan racen", zo luidt zijn harde oordeel.

De voormalig teambaas van Mercedes ziet het team momenteel niet als een representatief team om te oordelen over de manier waarop de sprintraces verlopen. "Mercedes bevindt zich in een teleurstellende positie, maar ik denk niet dat hun positie aan de achterkant van de grid een goed beeld geeft van het racen", aldus Brawn.

"Vanuit mijn eigen ervaring, psychologisch gezien, weet ik dat er bij een coureur aan de achterkant van de grid allerlei dingen spelen", zo vervolgt hij. "Het zou mooi zijn als we daar ook spektakel zien, maar het was simpelweg een Mercedes die niet in staat was om de auto's voor hem in te halen."

"Aan de voorkant van het veld waren er genoeg inhaalacties. Natuurlijk gaan we die coureurs niet negeren, maar je moet het in perspectief zien,"

Ook interessant:

Perfecte comeback geeft Verstappen en Red Bull weer hoop

Na een ijzersterk Grand Prix-weekend in Italië ziet Max Verstappen de achterstand in het WK op leider Charles Leclerc bijna halveren. Is de regerend wereldkampioen weer helemaal terug in de strijd voor zijn tweede titel?

Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste podcast van RacingNews365.

34 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull