Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-baas wil macht van Formule 1-teams beperken

Om in de toekomst sneller en evenwichtiger beslissingen te nemen, wordt er een nieuw overlegorgaan, bestaande uit de Formule 1-teams, de FIA en Liberty Media in het leven geroepen. Dit nieuwe orgaan moet ervoor zorgen dat de teams niet zo makkelijk nieuwe plannen kunnen blokkeren, aldus Ross Brawn.

Met de komst van het nieuwe overlegorgaan in de Formule 1 wordt de macht tussen de teams, FIA en Liberty Media eerlijker verdeeld. Iedere groep krijgt tien stemmen en niet alle besluiten moeten unaniem goedgekeurd worden. Ross Brawn is blij met de nieuwe overlegstructuur tussen alle betrokken partijen. "Het nieuwe orgaan zal vanaf 2021 de ontwikkelingen van de nieuwe reglementen overzien", legt Brawn uit aan Racefans.net . "Een van de belangrijkste dingen van de nieuwe structuur is dat we in de toekomst niet meer volledig tegengewerkt kunnen worden als wij veranderingen willen doorvoeren." Daarmee doelt de sportief directeur op de macht die de teams in de huidige structuur nog hebben. Alle besluiten worden unaniem goedgekeurd. Als één team dwarsligt, dan wordt een plan al afgeschoten. Dat gebeurde onlangs met het eventueel invoeren van de kwalificatieraces voor volgend seizoen, toen onder meer Mercedes het idee tegenhield. Deze vorm van besluitvorming behoort met de nieuwe structuur tot het verleden. "Het nieuwe overlegorgaan moet voor de teams fungeren als een stabiel instituut met de mogelijkheid om te kunnen ontwikkelen als dat noodzakelijk is", stelt Brawn. Deze nieuwe vorm van besluitvorming komt volgens hem de sport alleen maar ten goede. "De prioriteit van de Formule 1, de FIA en Liberty Media is om de sport zo geweldig mogelijk te maken. Dat is altijd wat we voor ogen hebben, mogen we in de toekomst veranderingen doorvoeren." Beluister hieronder de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365. Hierin wordt onder andere de mysterieuze zaak van Ferrari's motor besproken door Tim Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie