Het is einde verhaal voor Sergio Perez bij Red Bull Racing. Maar hoe kijken diverse F1-prominenten naar het nieuws? Ernest Knoors, voormalig engineer bij Ferrari, geeft tegenover RacingNews365 antwoord op de vraag hoe Red Bull zo lang heeft aan kunnen modderen met Perez. "Dat is heel lastig in te schatten, als je er van buiten naar kijkt. Maar het is natuurlijk met iedereen, alle onderdelen of kwesties die je hebt: je vervangt iets of iemand als je zeker weet dat het alternatief beter is. De laatste keer dat we deze discussie hadden, toen zaten we nog net voor Bakoe en Singapore."
"Toen werd er gezegd: in Bakoe is Sergio normaal gesproken altijd wel sterk en dat bleek ook wel. Ik kan me heel goed voorstellen dat je iedere keer denkt: we moeten iets doen, maar er zijn altijd wel argumenten om te zeggen, we behouden hem nog een even. En in Bakoe was hij ook wel sterk, maar daarna heeft hij het ook weer niet echt laten zien", aldus Knoors.
"De meest veelzeggende statistiek is volgens mij dat hij in de laatste 16 races 45 punten heeft gescoord. Dat zijn er gemiddeld drie per race, terwijl Max het kampioenschap binnenhaalt. Dat er iets moest gebeuren, lijkt me nu wel evident. Maar als Red Bull zou ik nog steeds zeggen dat het vervangen van Perez niet het grootste probleem is dat ze moeten oplossen."
Anderen bekeken ook:
Knoors: "Daar moet je op inzetten"
Knoors vervolgt zijn verhaal: "Het grootste probleem wat zij moeten oplossen, is die auto verbeteren. Want Max heeft er last van en Sergio heeft er nog meer last van. Maar als jij Sergio vervangt door wie dan ook op de grid, gaat die coureur ook problemen hebben met een auto die zo lastig in het juiste window te krijgen is. En daar moet je eigenlijk als teambaas op inzetten."
"Als jij een auto hebt waar je vertrouwen in hebt, dan kun je ook makkelijker de grens opzoeken. En ik denk dat dat bij Sergio eigenlijk een versterkend iets is geweest. Hij heeft het moeilijk naast Max, dan is die auto nog eens moeilijker en dan gaat het zelfvertrouwen van zo'n rijder heel snel weg. En dan gaan de prestaties naar beneden. Ik vind nu dat het punt is gekomen, dat je echt wel moet overwegen om Sergio eruit te zetten. En daarom kan ik ook wel begrijpen dat die beslissing uiteindelijk zo gevallen is."
Tim Coronel is glashelder in zijn oordeel over het feit of hij Perez na de zomer nog terug had laten komen bij Red Bull. "Nee. Dat is heel makkelijk. In de Formule 1 wordt je afgerekend op je resultaten en de resultaten waren er al niet meer. En dan is het als, als, als. Hebben we vorig jaar ook niet als, als, als gezien? Het is eigenlijk heel simpel. Als mijn tante een piemel had gehad, was het mijn oom geweest. Dus daar heb je niks aan."
Bleekemolen: "Daar begreep ik niks van"
En hoe kijkt Michael Bleekemolen terug op het jaar van de Mexicaan? "Die had bij ons op de raceschool moeten terugkomen. Dat ging niet helemaal zoals het moest, maar dan moet er wel eerst wat langdurige theorie bij komen. Maar er is iets heel raars aan de hand. De man heeft races, en best wel moeilijke, gewonnen en ineens heeft hij het niet meer. Wat is er aan de hand? Is zo'n man de weg kwijt? Ik denk dat dat ook een beetje het geval is, want het is toch iets wat tussen je oren zit."
"Er kwam een verschrikkelijke partij negativiteit in alle media. Altijd weer een nare opmerking en dat doet iets met je. Ik denk dat daar een groot probleem zit." En wanneer was de maat vol voor Bleekemolen? "Eigenlijk al aan het begin van het jaar. Ik begreep ook niet waarom hij een contractverlenging kreeg. Dan denk je ook: toen ging het al niet. Waarom doe je dat?"
"Maar misschien dachten ze ook dat dat het probleem tussen zijn oren opheft. En je weet ook niet wat er precies speelt. Ik heb weleens gehoord dat hij heel veel geld meeneemt uit Mexico, dus dat zal ook een overweging zijn geweest. Want voor elke dollar kunnen we allebei evenveel kopen, wellicht is dat de reden geweest."
Tom Coronel: "Had er allang uit moeten liggen"
Tot slot laat Tom Coronel ook van zich horen. "Bij Red Bull is het gewoon heel duidelijk dat Perez zwaar onder de maat heeft gepresteerd. Daarom hebben ze het constructeurskampioenschap weggegeven. Zo zie ik het wel. Daar werd gezegd: 'jongens, het is wel goed zo'. Het gaat om aging (het ouder worden, red.). Ik kon niet begrijpen dat Perez het seizoen echt heeft afgemaakt. Ik begrijp er echt helemaal niks van. Het is puur en alleen maar contractueel en politiek gedoe geweest, want die had er natuurlijk allang uit moeten liggen."
Wanneer had Coronel dan, als hij het voor het zeggen zou hebben bij Red Bull, gezegd dat het over was voor Perez? "Ik denk in Canada, want toen zag je het allemaal al. Je zag gewoon dat hij er niet in zat. Kijk, als je geluk of ongeluk hebt, dan is het rood of groen en niks anders. Dan is het de helft van de keren wel en de andere keren niet. Maar dat was niet zo. Het was 90 procent van de keren niet en tien procent wel. Dan is het geluk zoeken wat er gewoon niet is en dan is de snelheid er niet. Dan weet je dat het niet gaat komen."
"Hij had geen liefde met deze auto, absoluut niet. Maar het is geen pannenkoek en hij is niet slecht. Als team moet je aan het belang denken van Red Bull Racing en niet aan het belang van Perez. Het is een gebruiksvoorwerp en dat blijkt ook, want hij is er niet meer."
Ook interessant:
Met de Grand Prix van Abu Dhabi kwam een veelbewogen Formule 1-seizoen officieel ten einde. Max Verstappen pakte zijn vierde wereldtitel en schaarde zich zo in een illuster rijtje. Maar was het ook een perfect seizoen van Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk laten hun ongezouten mening weer horen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!