Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2023

F1-grid volledig op de schop sinds komst Verstappen

Sinds het Formule 1-debuutseizoen van Max Verstappen is er een hoop veranderd in de koningsklasse van de autosport. Teams zijn gekomen en gegaan en hetzelfde geldt voor de coureurs. Toch is er nog een handvol F1-coureurs uit 2015 nog altijd terug te vinden in de sport.

2015grid
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Max Verstappen verreed zijn eerste volledige Formule 1-seizoen in 2015 voor Toro Rosso. Het lijkt nog maar kort geleden, maar de nog altijd jongste F1-debutant ooit mag zichzelf al een tijdje een zeer ervaren coureur noemen. Hij heeft er ook alweer acht volledige seizoenen op zitten.

In die acht seizoenen is er veel veranderd in de Formule 1. De reglementen zijn sterk gewijzigd, teams zijn gekomen en gegaan en datzelfde geldt natuurlijk ook voor de coureurs. De grid is sinds het debuutjaar van Verstappen licht gegroeid, maar ook weer gekrompen van 20 naar 22 coureurs weer terug naar 20. Tussen de twintig coureurs van komend seizoen zitten nog een aantal gezichten uit 2015. Het zijn er zeven, inclusief Verstappen.

Zo zijn wereldkampioenen Lewis Hamilton en Fernando Alonso het racen nog steeds niet zat en staan ze wederom op de F1-grid van 2023. Verstappen zien we ook nog een tijdje terug: hij heeft nog een contract bij Red Bull tot en met 2028.

Dit artikel gaat verder onder de 'class of 2015' foto. Magnussen was de invaller van de geblesseerde Alonso bij McLaren in de eerste race, vandaar dat hij op de foto staat en de Spanjaard niet. Valtteri Bottas ontbreekt vanwege een rugblessure.

			© XPB
	© XPB

De F1-coureurs die zijn gebleven

Naast Hamilton, de wereldkampioen van 2015, en Alonso zien we nog een aantal bekende gezichten terug op de F1-grid van 2023. Alle coureurs op Hamilton na zijn verkast naar een ander team, sommigen zelfs met een of meerdere tussenstops. Valtteri Bottas bijvoorbeeld: in 2015 was hij nog Williams-coureur, maar na een tussenstop bij Mercedes rijdt hij nu voor Alfa Romeo.

Sergio Perez heeft als een van de meest ervaren coureurs op de F1-grid ook een overstap gemaakt. De Mexicaan mocht het de afgelopen twee jaar proberen bij Red Bull na een lange carrière bij Force India (later Racing Point, nu Aston Martin). De komende twee jaar zal hij daar ook te zien zijn, want Perez heeft nog een contract tot en met 2024.

Ferrari-coureur Carlos Sainz heeft sinds zijn debuutjaar in 2015 (naast Verstappen bij Toro Rosso) ook een aantal switches gemaakt. In 2017 verruilde hij de Red Bull-familie voor Renault, maar lang bleef hij niet. Twee jaar later ging hij naar McLaren en weer twee jaar later stond hij onder contract bij Ferrari, waar hij nog altijd voor uitkomt.

Niet alle bekende gezichten uit 2015 waren non-stop actief in de Formule 1. Alonso stopte na 2018, maar keerde in 2021 weer terug op de grid. Ook Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg verlieten de koningsklasse, al was dit niet hun eigen keuze. Het contract van Magnussen werd niet verlengd door Haas, maar nadat Nikita Mazepin aan de kant werd gezet mocht hij terugkomen. Sinds 2015 kwam hij uit voor McLaren (hier was hij invaller voor Alonso bij de eerste race van dat jaar), Renault en voor Haas.

Hulkenberg heeft in de jaren ook voor meerdere teams gereden. In 2015 reed hij voor Force India, waarna hij de overstap maakte naar Renault. Zijn vaste zitje verloor hij echter na 2019, maar door de coronapandemie maakte hij regelmatig een comeback. De prestaties van de Duitser vielen op bij Haas, waar hij in 2023 voor zal racen.

Hoe zit het met de F1-teams?

Ook bij de teams is er het een en ander veranderd sinds 2015. Zo zagen we een team verdwijnen van de grid en een ander team er juist weer bij komen, waardoor er nog altijd tien constructeurs zijn. Manor Marussia, verdween uiteindelijk uit de koningsklasse nadat het team in financiële problemen raakte, waardoor het in 2017 niet meer deel kon nemen.

In 2016 stond Manor nog wel op de grid en in dat jaar maakte de F1 ook kennis met een nieuw Formule 1-team. Het Amerikaanse team Haas debuteerde dat jaar, waardoor de grid voor een jaartje bestond uit elf teams en dus 22 coureurs.

Door de jaren heen zijn er ook wat teamnamen veranderd of bijgeschaafd. Zo was Renault in 2015 nog in handen van Lotus, dat de Franse renstal volledig had overgenomen. Renault kocht het team echter terug tegen het einde van dat jaar. Nu staan ze bekend als Alpine.

In onderstaande tabel vind je de (naam)veranderingen van de Formule 1-teams.

F1-teams 2015 versus 2023

2015 2023
Mercedes Mercedes
Ferrari Ferrari
Williams Williams
Red Bull Red Bull
Force India Aston Martin
Lotus Alpine
Toro Rosso AlphaTauri
Sauber Alfa Romeo
McLaren McLaren
Marussia -
- Haas (sinds 2016)

Ook interessant:

RN365 Premium beschikbaar voor échte F1-fans

RN365 Premium, het membership voor de echte F1-fan is nu beschikbaar! Meld je nu aan en je bent helemaal klaar voor het nieuwe seizoen!

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko schrikt van vorm Red Bull: "Als Verstappen dat niet lukt, is er iets goed mis"