Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

F1-teambazen rechtvaardigen gigantisch instapbedrag: 'We accepteren geen andere teams'

Een nieuw Formule 1-team mag pas debuteren als ze 200 miljoen dollar hebben betaald aan de bestaande teams in de koningsklasse. Met de mogelijke komst van Andretti in de F1 leggen de teambazen uit waarom het gigantische bedrag gerechtvaardigd is.

Russell Albon Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Met de interesse van Michael Andretti om een Formule 1-team te beginnen, lijkt het er steeds meer op dat er in de nabije toekomst elf teams op de grid staan. In dit geval moeten de inkomsten binnen de koningsklasse gedeeld worden met een extra team, wat er dus voor zorgt dat elk team in eerste instantie wat minder krijgt.

Hierdoor is door de F1-teams afgesproken dat een nieuwe renstal 200 miljoen dollar moet betalen aan de bestaande renstallen, 20 miljoen per team. Toen dit werd opgenomen in het Concorde Agreement lieten de teambazen al weten dat dit moet compenseren voor het gemis aan inkomsten. Nu de komst van een nieuw F1-team steeds dichter bij lijkt te komen, worden de teams weer gevraagd naar het gigantische instapbedrag.

De teambazen leggen uit dat ze de waarde van de sport willen beschermen en niet zomaar een team willen toelaten. "Elke organisatie in deze sport die op het podium heeft gestaan, heeft waarschijnlijk al meer dan een miljard ingelegd in haar Formule 1-project", benadrukt Toto Wolff bij onder meer RacingNews365. "Het hoort samen te komen. Als een team hier binnenkomt, hoe kan je laten zien dat ze meer geld genereren dan dat het kost?"

"Het elfde team betekent namelijk 10% minder inkomsten voor de rest. Als ze dit (geld genereren) kunnen laten zien, dan zouden we er allemaal voor moeten juichen. Het is echter nog niet gedemonstreerd. Het klinkt wat saai, maar het komt uiteindelijk neer op cijfers. De waarde van de Formule 1 is ook dat er maar een aantal merken actief zijn. We willen die waarde niet laten kelderen door simpelweg meer teams toe te voegen."

'Eendagsvliegen' in de F1 moeten voorkomen worden

Ook McLaren-CEO Zak Brown en Alpine-Baas Laurent Rossi staan achter de woorden van collega Wolff. Het Formule 1-merk is volgens de bazen te waardevol voor eendagsvliegen die naar een zeer korte periode weer weg zijn uit de koningsklasse. "We hebben tien geweldige teams en een elfde en twaalfde team moeten wat toevoegen aan de sport", vindt Brown.

"De naam Andretti heeft natuurlijk een zeer grote geschiedenis in de Formule 1 en in andere takken van de autosport. Ik denk dat het veel waarde kan toevoegen. Zo lang een team meehelpt aan het verder uitbreiden van de sport, in plaats van andere nieuwe gegadigden in de geschiedenis. Sommige teams kwamen en gingen binnen een jaar of twee, drie. We kunnen dit soort teams niet accepteren."

"En geloofwaardig raceteam, echter, met een geloofwaardig merk en de juiste middelen, is volgens mij een aanwinst voor de sport. En dat lijkt te zijn wat Michael (Andretti) heeft samengesteld. Dus, op die basis, steunen we het." Ook Rossi is voorstander en heeft het idee al met Andretti besproken. "Dit komt samen met de uitbreiding in de Verenigde Staten. Ik denk dat het zal bijdragen aan de show."

"Een Amerikaans team zal directe interesse opwekken in de VS en, daardoor, inkomsten. Daarna moeten we nog aantonen dat het genoeg is om het spreiden van de inkomsten te compenseren, waar Toto het over had. Mijn gevoel? Ik denk dat het lukt, maar laten we het goed aanpakken en zien wat er van komt."

5 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels