Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1

F1-teams blokkeerden cruciale regelwijziging

In 2025 was inhalen heel lastig door de vuile lucht achter de auto's. De FIA stelt nu dat de teams een regelwijziging hebben geblokkeerd.

Abu Dhabi start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Afgelopen seizoen deden heel wat coureurs hun beklag over het gedrag van de auto als ze dicht achter een voorganger reden. De vuile lucht was zodanig toegenomen dat inhalen schier onmogelijk werd op heel wat circuits. Teams ontwikkelen de auto natuurlijk snel door, wat binnen het ground effect-reglement tot problemen met de vuile lucht leidden.

Nikolas Tombazis, het technische brein van de FIA, krijgt in gesprek met Motorsport Magazin dan ook de vraag waarom de autosportbond er niet voor heeft gekozen om de regels te finetunen. Hij stelt dat de teams een voorstel hebben geblokkeerd.

"Ik denk dat we bij de meeste doelstellingen een duidelijke stap in de juiste richting hebben gezet, maar ik zou zeker niet beweren dat alles volledig geslaagd is", vertelt Tombazis ter reflectie op de reglementen. "Ik zou ons geen A-score geven, eerder een B- of C-score. Maar ik denk wel dat we de goede kant op zijn gegaan."

Technische 'loopholes'

Toch is Tombazis niet helemaal tevreden. "Op technisch kwamen de auto's inderdaad op een punt dat ze elkaar dichter konden volgen. We geven onszelf echter geen volle punten, omdat er zekere onderdelen van het reglement bestonden die te ruim waren geformuleerd.

"Daardoor konden teams oplossingen toepassen die weer zorgden voor outwash, en dat ondermijnde uiteindelijk een deel van het goede werk dat was verricht om het inhalen te verbeteren. Daarom zag je begin 2022 dat iedereen enthousiast was over hoe dicht de auto's elkaar kunnen volgen en is dat nu weer behoorlijk lastig geworden. In dat opzicht zijn we er dus niet in geslaagd om die doelstelling goed te bewaken en te controleren als we eigenlijk hadden gewild."

Wat was precies het probleem? "Het belangrijkste gebied was misschien wel de endplate van de voorvleugel. Het was de bedoeling dat die heel sterk voor inwash zouden zorgen, maar de regels waren wellicht niet strikt genoeg, waardoor teams meer outwash konden creëren dan de bedoeling was. Een ander terrein bestond uit de trommels bij de voorwielen en tot slot ook de vloerranden. Die dingen pakten anders uit dan dat de bedoeling was."

Tombazis legt tot slot uit waarom er geen weinig wijzigingen zijn doorgevoerd. "De genoemde problemen zijn niet iets nieuws van nu. Dat was twee jaar geleden ook al zo. Waarom we het niet hebben aangepast? Omdat er niet genoeg steun was vanuit de teams."

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2026 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Breaking Verstappen test Mercedes in Portugal