Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

Ferrari achterhaalt oorzaak uitvalbeurt Leclerc en heeft goed én slecht nieuws

Ferrari heeft de oorzaak achter de uitvalbeurt van Charles Leclerc tijdens de GP van Spanje gevonden. De Scuderia denkt niet dat het een structureel probleem is bij de F1-75. Dat is het goede nieuws. Er is echter ook slecht nieuws.

Leclerc Verstappen Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

De oorzaak van Charles Leclerc zijn uitvalbeurt in Spanje is gevonden. Ferrari heeft in Maranello grondig onderzoek gedaan naar de krachtbron van de nummer twee in het wereldkampioenschap en legt uit dat zowel de turbo als de MGU-H (Motor Generator Unit - Heat, red.) beschadigd zijn geraakt tijdens de race.

Volgens de Italiaanse renstal is de schade niet meer te repareren, waardoor bovengenoemde onderdelen in de prullenbak kunnen. Wel heeft Ferrari behalve het slechte nieuws ook goed nieuws: "Na de analyse zijn we er van overtuigd dat het niet gaat om een designfout of een betrouwbaarheidsprobleem bij de twee onderdelen, noch van een ander onderdeel van de krachtbron", laat het team weten aan RacingNews365.

Leclerc moet vrezen voor gridstraffen

Dat de twee onderdelen niet meer te repareren zijn, is dus slecht nieuws voor Leclerc. De Formule 1-coureurs mogen slechts drie van deze exemplaren gebruiken tijdens een geheel seizoen. Het gebruik van een vierde component resulteert in een gridstraf. De Monegask was al bezig aan zijn tweede exemplaar van deze onderdelen. Het is niet duidelijk of de eerste exemplaren nog in zijn zogeheten 'pool' zitten.

Leclerc leidde de Grand Prix van Spanje zonder enige dreiging van concurrent Max Verstappen en de andere coureurs. Toen het onderdeel het begaf, moest hij zijn race staken en terugrijden naar de pitstraat. Verstappen won de GP van Spanje uiteindelijk, waardoor hij de leiding in het coureurskampioenschap heeft overgenomen.

Ook interessant:

Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull

In de nieuwste Formule 1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Spanje. Max Verstappen won, maar het ging niet vanzelf. Verder kijken ze naar de problemen van Ferrari, de comeback van Hamilton, vooruit naar de GP van Monaco en nog veel meer. Beluister 'm hieronder!

Formule 1 GP Spanje 2022 RN365 Nieuwsdossier

27 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez