De oorzaak van Charles Leclerc zijn uitvalbeurt in Spanje is gevonden. Ferrari heeft in Maranello grondig onderzoek gedaan naar de krachtbron van de nummer twee in het wereldkampioenschap en legt uit dat zowel de turbo als de MGU-H (Motor Generator Unit - Heat, red.) beschadigd zijn geraakt tijdens de race. Volgens de Italiaanse renstal is de schade niet meer te repareren, waardoor bovengenoemde onderdelen in de prullenbak kunnen. Wel heeft Ferrari behalve het slechte nieuws ook goed nieuws: "Na de analyse zijn we er van overtuigd dat het niet gaat om een designfout of een betrouwbaarheidsprobleem bij de twee onderdelen, noch van een ander onderdeel van de krachtbron", laat het team weten aan RacingNews365 .
Leclerc moet vrezen voor gridstraffen
Dat de twee onderdelen niet meer te repareren zijn, is dus slecht nieuws voor Leclerc. De Formule 1-coureurs mogen slechts drie van deze exemplaren gebruiken tijdens een geheel seizoen. Het gebruik van een vierde component resulteert in een gridstraf. De Monegask was al bezig aan zijn tweede exemplaar van deze onderdelen. Het is niet duidelijk of de eerste exemplaren nog in zijn zogeheten 'pool' zitten. Leclerc leidde de Grand Prix van Spanje zonder enige dreiging van concurrent Max Verstappen en de andere coureurs. Toen het onderdeel het begaf, moest hij zijn race staken en terugrijden naar de pitstraat. Verstappen won de GP van Spanje uiteindelijk, waardoor hij de leiding in het coureurskampioenschap heeft overgenomen.
Meest gelezen