Voor Ferrari draaide de Grand Prix van China uit op een drama. Charles Leclerc en Lewis Hamilton kwamen als vijfde en zesde over de streep, maar werden na afloop om verschillende redenen gediskwalificeerd. De auto vna Leclerc was één kilo te licht, terwijl bij Hamilton de vloerplank te veel was versleten. Teambaas Fred Vasseur onthult nu een wel heel opmerkelijke medeoorzaak van de diskwalificatie van Leclerc. De drinkfles lekte.
"We waren te agressief", vertelt Vasseur tegenover L'Equipe. "Dit laat zien dat we streven naar perfectie en dat we soms te ver gaan. Betekent het dat er meer diskwalificaties kunnen volgen? Ja, natuurlijk. Je moet onderscheid maken tussen diskwalificaties door risico's en diskwalificaties omdat je vals speelt. De bandenslijtage van Leclerc was hetzelfde als wat er gebeurde met George Russell in België (2024 red.). De banden zijn echter een deel van de oorzaak. We zijn ook een liter water kwijtgeraakt door een lekkage in het drinksysteem van Charles. Als je onder het minimumgewicht komt, dan komt het vaak door meerdere kleine factoren. Hopelijk is het probleem met het drinksysteem in Japan opgelost."
Vasseur vindt het echter niet zo gek dat het eens gebeurt. "Het spel in de Formule 1 is om in alle opzichten op de limiet te zitten. Je moet tot de laatste gram gaan qua gewicht en tot de laatste tiende van een millimeter met slijtage. Als het dicht bij elkaar staat, neemt de druk toe en neem je meer risico's."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!