Een aantal Formule 1 teams is bang dat het volgend seizoen nog veel meer gridstraffen regent. De teams mogen namelijk nog maar drie motoren gebruiken voor eenentwintig races. In het huidige seizoen zijn dat nog vier motoren voor twintig races. Dit betekent dat een motor in plaats van gemiddeld vijf races in 2017 nu zeven races mee moet gaan in 2018. Met name Renault en Honda hadden dit seizoen grote problemen met de betrouwbaarheid. Red Bull-teambaas Christian Horner vindt het niet goed voor de F1 als de motoren meer races mee moeten gaan. Dit verhoogt de ontwikkelingskosten doordat de motoren aangepast moeten worden. De maatregel was ooit bedacht om de kosten omlaag te krijgen, vanuit de filosofie dat er minder motoren gebouwd moeten worden per seizoen. De motorleveranciers lieten dit seizoen al weten dat ze diverse onderdelen opnieuw moeten ontwerpen omdat de levensduur van de motor met 40% moet toenemen.
Autosport.com meldt nu dat Red Bull een ultieme poging heeft gedaan om het voorstel voor 2018 alsnog van tafel te krijgen. Het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo stelde voor om de regels zo te laten zoals in 2017. Een dergelijke reglementswijziging kan alleen worden doorgevoerd als alle teams voor zijn. Ferrari stemde tegen omdat de Italiaanse renstal al miljoenen heeft geïnvesteerd in de motor voor 2018. De Italianen hadden samen met Mercedes de betrouwbaarste motor van het afgelopen seizoen en maken zichzelf weinig zorgen over de nieuwe regels. Voor Red Bull ligt dat anders. Renault kende dit jaar volop problemen en Honda, waarmee zusterteam Toro Rosso gaat rijden, eveneens.
Meest gelezen