In de eerste vrije training van het weekend was het Max Verstappen die de snelste coureur was. Kon hij dat kunstje in VT2 herhalen? Stipt 17:00 uur sprongen de lichten aan het einde van de pitstraat op groen en werden de coureurs losgelaten. In dit speciale weekend, waar de teams beschikking hebben over minder banden en er in Q1 op hard, Q2 op medium en Q3 op soft moet worden gekwalificeerd, was het belangrijk om veel informatie te verzamelen over de verschillende banden.
Vandaar zagen we meteen veel F1-bolides op de baan, maar tijd om een ronde neer te zette kreeg men in eerste instantie niet. Na vier minuten viel de Aston Martin-bolide van Lance Stroll namelijk al stil met ogenschijnlijk motorproblemen. En dus keerden Jan en alleman weer terug naar de pitstraat om te wachten totdat de code rood voorbij was. Lullig voor de Canadees, want hij had zijn eerste vrije training al af moeten staan aan reservecoureur Felipe Drugovich.
Medium banden
Het oponthoud duurde gelukkig voor de coureurs niet heel lang. Eveneens duurde het niet lang voordat Verstappen weer een weg had gevonden naar de top van de tijdenlijst. Met een 1.22,244 liet hij van zich horen. Dat deed hij op de medium banden. Sergio Perez gaf op dat moment een tiende van een seconde toe, beide Ferrari's zo'n vier tienden, allemaal op medium banden.
Dat was echter nog lang niet de beste tijd van de dag, want een tiental minuten later deden de Ferrari-coureurs er een schepje bovenop. Sainz dook met zijn 1.21,5 namelijk ruim 0,6 seconde onder de tijd van Verstappen, Leclerc was 0,4 seconden sneller dan de Nederlander. Beiden reden nog steeds op de medium banden.
Bij Hamilton ging het ondertussen wat minder goed. Vergeleken met zijn teamgenoot George Russell verloor hij in de eerste sector namelijk 0,6 seconden. "Hoe dan?", vroeg hij zich af. "Je verliest het vooral op de rechte stukken", aldus zijn team.
De twee Mercedes-coureur reden duidelijk met andere afstellingen en Hamilton vroeg zijn team of hij naar binnen mocht komen om zijn afstelling om te gooien. "Dat zou heel ons programma in de war gooien", krijgt hij te horen van engineer Bono. Halverwege de sessie reed de zevenvoudig kampioen de tiende tijd.
Zachte banden
Met nog een klein half uur op de klok werd het medium rubber massaal ingeruild en zagen we de coureurs even gaan zitten voor een kwalificatiesimulatie op de zachtste banden. Max Verstappen wist in zijn RB19 op de zachte banden echter niet aan de tijd van Sainz op de medium banden te komen, al had hij wel veel last verkeer in de tweede sector.
Perez en Leclerc kwamen op hun zachte banden ook te kort voor de tijd van Sainz op de medium. De Spanjaard zette vervolgens zelf aan voor zijn ronde op de rode banden, waarna hij nog eens twee tienden van zijn tijd afsnoepte: 1.21,3. Lando Norris liet tot slot van zich horen en was de enige die mee kon met Sainz: hij kwam 0,019 te kort.
Verstappen was niet heel blij en hoopte op nog een tweede run op de zachte banden, zoals hieronder te horen is. Die kwam er niet, waardoor hij achter Sainz, Norris, Piastri en Leclerc slechts de vijfde plek bezet.
Lange runs
Met ruim een kwartier nog op de klok begonnen de coureurs tot slot aan de lange runs. Sergio Perez zorgde echter voor de rode vlag door bij het uitkomen van de parabolica de controle over zijn RB19 te verliezen en via de grindbak de muur een kusje te geven. Hij kwam vast te staan en dus had de wedstrijdleiding geen andere optie dan de rode vlag te zwaaien. Het oponthoud duurde relatief lang en de coureurs kregen slechts een aantal minuten om nog de laatste puntjes op de i te zetten. Het is dan ook lastig om een conclusie te trekken over de lange runs.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!