De start wordt om 15:00 uur met in totaal twintig minuten uitgesteld, nadat Yuki Tsunoda in de originele opwarmronde stil komt te vallen. Die uitgestelde start verloopt voor Monza-begrippen opvallend rustig, iedereen komt heelhuids door die eerste paar ronden. De top drie blijft ongewijzigd. Maar als DRS wordt geactiveerd, rijdt Max Verstappen het gat naar Carlos Sainz rap dicht. Dat hij vertrouwen heeft, blijkt wel uit de volgende boardradio: "Hij (Sainz, red.) begint al wat te glijden, dus het ziet er goed uit."
De eerste aanval slaat Sainz resoluut af door zich breed te maken: "Dat was stout!", roept Verstappen. Een échte tweede aanval laat lang op zich wachten, want de Ferrari's kunnen terugvallen op een hoge topsnelheid, iets dat Verstappen niet ontgaat: "Ze gaan zo hard, verdomme nog aan toe."
De dreiging van achteren valt wat weg als Verstappen Leclerc buiten DRS-bereik weet te rijden en dus wordt een driemansgevecht een tweemansgevecht. Even daarachter vecht Sergio Perez een heerlijk robbertje met George Russell, maar inhalen blijkt andermaal een lastige opgave op Monza.
Maar als iemand het kan, dan is het Verstappen wel. Hij profiteert van een klein foutje van Sainz in de eerste chicane om de Red Bull vervolgens in de Curva Grande buitenom naast de Ferrari te zetten. De chicane die daarop volgt, gaat naar links en dus rondt Verstappen zijn move volgens het boekje af. Lang verhaal kort: nadien ziet niemand Verstappen nog terug.
Sainz, die het na de move van Verstappen echt lastig heeft met zijn banden, komt als eerste uit de kop naar binnen en valt daarmee terug naar P9. Verstappen volgt een ronde later en verdedigt daarmee met alle veilige marges tegen een mogelijke undercut. Ook Leclerc doet dat en komt daarmee pal achter Sainz terecht.
Het teaminterne gevecht dat daardoor ontstaat, is koren op de molen van Sergio Perez die kan aanhaken, nadat hij zich middels de pitstops definitief van Russell heeft ontdaan. Ook Perez heeft moeite met de Ferrari, maar uiteindelijk wurmt hij zich in ieder geval voorbij Leclerc.
Met Sainz heeft hij zo mogelijk nog meer moeite, op enig moment schiet hij zelfs rechtdoor in de eerste chicane, maar uiteindelijk levert een betere exit uit de Curva Alboreta heb de juiste slipstream op. Over schermutselingen gesproken: Lewis Hamilton krijgt op P8 een straf van 5 seconden. voor het afsnijden van Oscar Piastri, hetgeen de Australiër op een kapotte voorvleugel en een verloren race komt te staan.
Heel Italië houdt zijn hart vast als het gevecht tussen de Ferrari's intensiveert. Een paar kaar gaan ze er echt bijna samen vanaf. Sainz smeekt Ferrari om de gemoederen te bedaren en Leclerc krijgt daadwerkelijk te horen dat hij geen risico's mag nemen. Iedereen binnen Ferrari en op de tribunes komt met de schrik vrij.
De snelste ronde wordt gereden door Oscar Piastri, maar omdat hij net buiten de top tien valt, krijgt hij er geen punt voor.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!