Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari heeft na uitvalbeurt slecht nieuws voor Leclerc

Na het Ferrari-debacle in Azerbeidzjan plaatst de renstal vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de krachtbron. Teambaas Mattia Binotto kan niet beloven dat de problemen spoedig zijn opgelost.

Leclerc Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Ferrari verliest snel terrein in het wereldkampioenschap. Na een sterke openingsfase dit Formule 1-seizoen, met een prima voorsprong op Red Bull en Max Verstappen, staat het team al een tijdje op de tweede plaats in beide WK-standen. Verstappen liep wederom uit, mede door een uitvalbeurt van Charles Leclerc.

Ook Carlos Sainz viel uit in Azerbeidzjan, waardoor de Scuderia nul punten mee naar huis neemt. Teambaas Mattia Binotto baalt en kan nog niet verzekeren dat alle problemen binnenkort zijn opgelost. "We moeten alles nog analyseren om het te begrijpen", zo trapt hij af voor de microfoon van onder andere RacingNews365.

"Beide auto's hadden een verschillend probleem. Bij Carlos was het hydraulisch, hopelijk kunnen we dat probleem in kaart brengen. Bij Charles was het weer wat anders, maar zeker weten motorgererelateerd. Dat was wel duidelijk met de rook. Is het iets wat we al eerder hebben gezien? Dat denk ik niet, maar het zou kunnen. We gaan ook kijken naar (de problemen van, red.) onze klantenteams."

Ferrari begint aan onderzoek uitvalbeurten

Het is een logische vervolgstap na een uitvalbeurt: Ferrari wil zo snel mogelijk weten wat het probleem is. "Ik denk niet dat we het alleen met de telemetrie gaan vinden", legt Binotto uit. "De onderdelen worden teruggestuurd naar Maranello en, zoals gewoonlijk, halen we daar alles uit elkaar en zoeken we een oplossing. Zo snel mogelijk."

"Of het iets met de betrouwbaarheid is? Dat weet ik nog niet, maar er is geen twijfel over dat als er zo veel problemen zijn, wat lijkt op de betrouwbaarheid, er reden is tot zorg." Niet alleen bij Ferrari lijkt de motor onbetrouwbaar te zijn, want ook bij de klantenteams zien we regelmatig een uitvaller. In Bakoe haalden ook Kevin Magnussen en Guanyu Zhou de finish niet, al is het nog niet duidelijk of deze problemen ook motorgerelateerd waren.

Dat er nog een aantal vraagtekens zijn bij de relatief nieuwe Ferrari-motor, is geen verrassing voor het team. "Bij het nieuwe ontwerp van de motor is fantastisch werk geleverd, maar het betekent wel dat we nog weinig ervaring hebben. Als we kijken naar de betrouwbaarheid, dan kan er nog wat progressie worden geboekt."

Problemen met de Ferrari-motor blijven aanhouden

Binotto kan simpelweg niet beloven dat de problemen snel zijn opgelost. "Het is zorgelijk. We willen wat terughoudend zijn, ik heb namelijk nog geen antwoorden op het moment. Wat is het probleem? Het is een feit dat het nog heel vroeg is in het seizoen."

Zonder het probleem duidelijk in beeld te hebben, is het ook niet mogelijk om aan een oplossing te werken. "Ik weet niet of we misschien minder kilometers moeten maken met een motor, de motor anders moeten gebruiken of voor een oplossing op de korte termijn moeten gaan. Wat we nu ook doen, dat is een oplossing voor de korte termijn. We moeten het probleem snel doorgronden en hopelijk hebben we een duidelijk antwoord in Canada."

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

34 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt