Toen met nog een kleine vijftien ronden te gaan de safety car op de baan kwam vanwege een stilgevallen Alpine-bolide, kwamen drie van de eerste vier coureurs naar binnen voor nieuwe, zachte banden. Alleen Charles Leclerc, op dat moment de leider in de race, bleef op harde banden rijden. Ferrari koos er namelijk voor om alleen Carlos Sainz naar binnen te halen en de Monegask op de harde banden te laten rijden. Het kostte Leclerc uiteindelijk de zege, die naar de andere Ferrari-coureur ging. Mattia Binotto legt in gesprek met onder meer RacingNews365 uit wat de achterliggende reden was van die bijzondere beslissing. "Het gat tussen de coureurs was niet groot genoeg om hen beide naar binnen te halen, want de tweede zou tijd hebben verloren tijdens de pitstop en daardoor terug zijn gevallen", zo laat hij optekenen. "Waarom we dan alleen voor Carlos kozen? Omdat Charles de leidende positie had. Hij zou zonder een pitstop de leider in de race blijven. Zijn harde banden waren bovendien verser dan die van Sainz, zes of zeven ronden, en waren in een betere staat."
Geen slijtage
Verder dacht de strategen aan de Ferrari-pitmuur dat Sainz op zachte banden bij de herstart een goede buffer zou kunnen zijn voor Leclerc op de harde banden. Na een paar ronden moest het bandenvoordeel vervolgens verdwijnen, maar dat gebeurde niet. "Met Carlos die een pitstop zou maken en op de tweede plaatst terecht zou komen, kon hij in ieder geval in de eerste bochten Leclerc beschermen. Op de harde banden wisten we namelijk dat het voor Charles lastig zou worden bij de herstart. Daarom besloten we om het zo te doen." "Vervolgens hoopten we meer slijtage te zien bij de zachte banden, zodat Charles het na een aantal lastige ronden weer goed kon maken, maar er was niet zoveel slijtage als we hoopten bij het rood omringde rubber", zucht de Italiaanse teambaas.
De juiste beslissingen gemaakt
Ondanks het teleurstellende resultaat van Leclerc, staat Binotto vierkant achter alle strategische keuzes die er zijn gemaakt. Ferrari had gewoon pech met de safety car, oordeelt hij. "We hebben de juiste beslissingen gemaakt op elk moment. Als we waren gestopt met Charles, dan was de rest misschien niet naar binnen gekomen voor nieuwe banden. Dan was hij mogelijk op P4 terecht gekomen." "Had hij die plekken nog goed kunnen maken? Dat weet ik niet zeker. Achteraf is het altijd makkelijk om te zeggen dat we het anders hadden kunnen doen. Opnieuw hadden we op het verkeerde moment te maken met een safety car, terwijl we comfortabel aan de leiding gingen."
Meest gelezen