Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mattia Binotto

Ferrari lost belangrijke tekortkoming ten opzichte van Red Bull op

Na een dubbele DNF in Bakoe kijkt Ferrari terug op weer een debacle in de strijd met Red Bull. Toch zijn er ook een aantal positieve punten, zoals de verbeterde snelheid op de rechte stukken.

Leclerc Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Ferrari reist naar Canada na een debacle in Bakoe, waarbij Carlos Sainz en Charles Leclerc de finish niet haalden en dus nul punten scoorden. Het zijn resultaten waar de Italiaanse renstal niet op hoopt in de titelstrijd met Red Bull. Teambaas Mattia Binotto stipt echter een kleine verbetering aan, wat de komende races belangrijk gaat zijn.

De Scuderia kwam namelijk de eerste races van het Formule 1-seizoen tekort op topsnelheid. Hierdoor waren Max Verstappen en Sergio Perez sneller op het rechte stuk, wat natuurlijk een fors nadeel is tijdens het aanvallen of juist tijdens het verdedigen. Een nieuwe achtervleugel heeft het probleem echter opgelost. "Met deze vleugel en een ander type downforce zie ik geen groot snelheidsverschil meer", bevestigt hij aan onder andere RacingNews365. "We zijn qua snelheid nu gelijk aan elkaar."

Op de zaterdag voor de GP van Azerbeidzjan werd het verschil met de nieuwe set-up al duidelijk. "In de kwalificatie zagen we resultaat en tijdens de race was het goed genoeg om in het gevecht te blijven en om Max achter ons te houden op het rechte stuk", aldus Binotto.

Ferrari: 'Achtervleugel werkt net als die van Red Bull'

Binotto ziet veel gelijkenissen tussen de veranderde achtervleugel van de Italiaanse renstal en die van de grote concurrent. "Hij werkt vergelijkbaar met die van Red Bull, met hetzelfde niveau aan downforce. Het geeft mij het vertrouwen dat, als wij deze gebruiken, er geen problemen zullen zijn."

Ferrari heeft hiermee ondanks de tegenvaller in Azerbeidzjan een belangrijk nadeel opgelost, want op de rechte stukken konden Leclerc en Sainz vaak weinig doen tegen een aanval van Red Bull.

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

16 reacties

Meest gelezen

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels