Remproblemen zijn dit seizoen constant een aandachtspunt geweest voor Ferrari, maar in Singapore kwamen ze duidelijker aan het licht dan op andere circuits. Al tijdens de vrije trainingen ontstond er een opvallend probleem, met een aanzienlijk temperatuurverschil tussen de rechter- en linkerachterrem. Dat probleem had zich eerder al voorgedaan, maar keerde op een circuit dat zwaar is voor de remmen weer in alle hevigheid terug.
Het was dan ook geen toeval dat Charles Leclerc vanaf de achtste ronde moest omgaan met het temperatuurverschil tussen zijn rechter- en linkerachterrem. Hij kreeg de opdracht om lift and coast toe te passen, bij Ferrari ook wel LICO genoemd. Ondanks die inspanningen breidde het probleem zich uiteindelijk ook uit naar de vooras.
Het was eigenlijk al te voorzien dat Singapore, met de opeenvolging van remzones en het beperkte aantal korte rechte stukken voor koeling, een moeilijke uitdaging zou vormen op dit vlak. Des te opmerkelijker is het daarom dat Ferrari in aanloop naar het weekend in Marina Bay de remventilatie niet had vergroot. Het herhaald optreden van dit probleem lijkt bovendien te wijzen op een structureel probleem in het ontwerp van de SF-25.
Het toont aan dat de focus op performance, dat sowieso al achterbleef bij de verwachtingen, ertoe heeft geleid dat men uit angst om de efficiëntie op de rechte stukken verder te schaden, een bijna zelfdestructieve keuze heeft gemaakt, waarbij de thermische belasting van de remmen ernstig werd onderschat.
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim nu!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!