Het was van meet af aan duidelijk waar Red Bull in de eerste paar runs met Sergio Perez op inzette: data verzamelen. Aerodynamische data wel te verstaan. Dat bleek uit het feit dat Perez veelvuldig binnenstond en als hij naar buiten werd gestuurd was dat bijvoorbeeld met flow vis-verf en met de ongemarkeerde testbanden van Pirelli. Sowieso zagen we de meest extreme aero rakes op de diverse auto's, geheel in lijn met wat je op een testochtend mag verwachten. Het maakt dat Perez met 24 ronden op Fernando Alonso (20 ronden) na de minst productieve coureur was. Op P5 zit hij wat betreft tijden in de middenmoot. De minititel 'productiefste coureur' blijft wel binnen de Red Bull-familie, aangezien Yuki Tsunoda al 43 keer het Bahrain International Circuit rondging. Snelste man was tot op heden Carlos Sainz (23 ronden) met een tijd die sneller is dan de snelste tijd van Max Verstappen op de donderdag. Grote problemen deden zich niet voor op vrijdagochtend en dat maakt ook dat alle teams al redelijk wat ronden hebben kunnen rijden. Mercedes zat er met Lewis Hamilton wat betreft de gemaakte kilometers redelijk goed bij. Echter, dat ze tevreden waren over de betrouwbaarheid wisten we al, het is voor dat team vooral zaak om snelheid te vinden ten opzichte van Red Bull en Ferrari, de teams waarvan zij zelf denken dat die nog een stuk voor liggen op Mercedes. De complete top klokte de snelste ronden op de populaire medium-band, waarop Perez (met die testband) de enige uitzondering is. Perez blijft gedurende de ochtend in de RB19 zitten, waarna na de lunchpauze Max Verstappen het stuurtje weer van hem overneemt.
Meest gelezen