Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari opent de aanval op geheime wapen Red Bull

Red Bull was in 2023 bijna niet te verslaan met de RB19. De Oostenrijkse renstal wist 21 van de 22 races te winnen, pakte overtuigend de constructeurstitel en Max Verstappen veroverde relatief eenvoudig zijn derde titel. Maar Ferrari opent de jacht op het geheime wapen van Red Bull.

Leclerc Ferrari shakedown SF-24
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Een dominanter jaar dan 2023 zal Red Bull niet snel meemaken. Max Verstappen stond na 19 van de 22 races als overwinnaar op de hoogste trede van het podium, Sergio Perez wist twee races te winnen. Alleen Carlos Sainz in zijn Ferrari wist Red Bull te verslaan tijdens de Grand Prix van Singapore. Opvallend genoeg was dat gelijk de enige race dat geen Red Bull-coureur op het podium stond. Verstappen eindigde op P5, terwijl Perez niet verder kwam dan P8.

Het grote wapen van Red Bull in 2023 was de effectiviteit van de DRS. De Oostenrijkse renstal kreeg het voor elkaar om veel meer topsnelheid te genereren als de DRS-vleugel werd geopend. De effectiviteit was meer dan 30% groter dan bij de concurrentie en de topsnelheid lag soms zo'n 20 kilometer per uur hoger dan bij de concurrenten.

Eind 2023 probeerde McLaren al dezelfde weg te bewandelen en nu volgt Ferrari. De Scuderia heeft de achtervleugel flink aangepakt. Dat geeft de technisch directeur van Ferrari, Enrico Cardile, aan. "Een onderdeel van de ontwikkeling van de auto is de volledige vernieuwing van de achtervleugel. We hebben de auto al gepresenteerd met een nieuwe mid-downforce achtervleugel, die we nu al aan het vernieuwen zijn, gezien de range die we hebben. We richten onze aandacht dus ook op de achtervleugel", zo laat Cardile weten aan diverse media, waaronder RacingNews365.

'Kiezen onze eigen richting'

Red Bull heeft sinds de regelwijzigingen in 2022 het wiel het beste uitgevonden. Verstappen en Perez wonnen 38 van de 44 Grand Prix in de laatste twee jaar. Het zou dus logisch zijn als Ferrari de kant van Red Bull op gaat, maar de Scuderia kiest haar eigen pad. "We hebben zeker onze eigen richting gekozen. We hebben vorig jaar veel tijd gestoken in het beter begrijpen van de driveability van onze auto en wat het betekende voor de vormgeving van onze aerodynamica."

"Op die manier hebben we onze eigen richting gekozen", aldus Cardile. "Ik kan niet zeggen welke doelen Red Bull zichzelf heeft gesteld of waar ze in de toekomst naartoe zal willen. Als ze zo'n doel hebben gevonden, dan onderzoeken we natuurlijk verschillende opties. En we vinden dat dit de beste manier is om onze eigen doelen te bereiken", aldus de technisch directeur van Ferrari.

En weet Cardile al wanneer de eerste grote updates komen op de SF-24? "Het enige dat ik kan zeggen is dat we al vooruitgang hebben geboekt en de auto verder hebben ontwikkeld in vergelijking tot de auto die we hebben gepresenteerd. We zullen later pas beslissen waar en wanneer het beste moment is om te komen met de eerste updates", zo sluit de technisch directeur af.

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden