Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari pakt stiekem uit met 'revolutionaire' F1-bolide bomvol nieuwe onderdelen

Ferrari trakteerde de Formule 1-fans vandaag op haar nieuwe bolide, de SF-23. Paolo Filisetti, technisch analist voor RacingNews365, was aanwezig in Maranello en analyseert wat er veranderd is in het volgens hem 'verhuld revolutionaire' ontwerp van de auto.

Een verhulde revolutie. Deze woorden gebruikten we om de Red Bull-bolide te beschrijven in aanloop naar de nieuwe RB19 en de woorden passen ook perfect bij de SF-23. De auto weerspiegelt in feite perfect dezelfde filosofie als de F1-75 van vorig jaar, vooral wat betreft de 'badkuipvormige' sidepods met de reeks kieuwen.

Opvallende 'Mercedes-diverters'

Kort gezegd bleef Ferrari trouw aan de filosofie die ze vorig seizoen introduceerden, maar tegelijkertijd kan je zeggen dat elk onderdeel van de auto op conceptueel totaal opnieuw is ontworpen. Te beginnen met de voorvleugel, waar de outwash-mogelijkheden zijn verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Het profiel is totaal verschillend bij de laatste flap van de vleugel, welke nu stevig oploopt richting de endplates. Verder valt op dat er vijf vortex-genererende onderdelen, of beter gezegd diverters , tussen de twee bovenste flaps te zien zijn, dit op een vergelijkbare manier als de oplossing die Mercedes vorig jaar meenam naar Austin, maar niet is ingezet om dat de FIA vermoedde dat het illegaal zou zijn.

Red Bull-neus

Het uiteinde van de neus is niet verbonden met het hoofdprofiel van de vleugel, maar met het tweede element net zoals bij Red Bull het geval is. De voorwielophanging blijft een push-rod, maar de stuurstang ligt nu ter hoogte van de onderste draagarm. Dit om de aerodynamische luchtstromen zo zuiver mogelijk door dit gebied te leiden.

Opvallende extra openingen SF-23

De sidepods onthullen veel subtiele veranderingen, die benadrukken hoe de verpakking van de radiatoren binnenin is veranderd. In het bijzonder zijn er meerdere sets kieuwen op het bovenprofiel van de sidepods te zien. Verder zien we nog een bijzondere extra opening voor warme lucht verticaal aan de zijkant van de cockpit.

Volledig vernieuwde vloer

Het zijprofiel loopt meer taps toe naar binnen, waardoor de indruk wordt verstrekt dat het gehele pakket in de bolide is teruggebracht in volume. Ook de vloer is volledig vernieuwd. Allereerst ligt de voorrand van de vloer nu op één niveau, in plaats van de twee verschillende vlakken die vorig seizoen vanaf de Grand Prix van Frankrijk werden gebruikt. Aan de zijkant is het opstaande deel van de vloer voorzien van een reeks profielen die de luchtstromen omleiden naar binnen, dit zodat er geen lucht vanaf de onderkant van de bolide wegstroomt.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'