Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari staat voor belangrijk comeback-jaar in de Formule 1

Het verschrikkelijke seizoen 2020 lijkt Ferrari goed wakker te hebben geschud. Met een nieuwe coureur en een verbeterde motor wil het de vieze smaak in de mond wegspoelen.

2020 was geen best jaar voor Ferrari. Sterker nog, het team eindigde sinds 1980 niet meer zo laag in het constructeurskampioenschap. Debet daaraan was de motor, die na al dan niet gesjoemel een aanzienlijk aantal pk's had ingeleverd. Sebastian Vettel moest het onderspit delven tegen Charles Leclerc en de missie van de Duitser om wereldkampioen te worden met Ferrari mislukte definitief toen hij te horen kreeg dat hij moest vertrekken. In zijn plaats kwam Carlos Sainz, de maestro van het middenveld. De Spanjaard staat er goed op bij het team en wordt gezien als een echte teamspeler. Met de komst van Sainz lijkt het erop dat Leclerc op 23-jarige leeftijd al de kopman is van de Scuderia. De vraag is natuurlijk hoe de Monegask met die druk omgaat. Vorig seizoen leek hij er weinig last van te hebben. Hij sleepte de auto naar plekken waar die niet thuis hoorde. Aan de andere kant maakte hij een aantal domme fouten. Als hij die uit zijn races filtert, dan heeft Ferrari dit seizoen een van de beste coureurs van het veld.

Motor

Op motorgebied belooft teambaas Mattia Binotto dit seizoen vooruitgang. Erg gek is dat natuurlijk niet, want veel slechter dan afgelopen jaar kan het niet. "De snelheid op het rechte stuk was afgelopen jaar het probleem, niet alleen het vermogen. We hebben hard gewerkt aan de power unit en de drag van de auto", legt de teambaas uit tijdens de officiële teampresentatie. "Gebaseerd op onze simulaties en wat we qua power op de dyno's zien, hebben we flink wat van die snelheid terug gewonnen. Ik verwacht dus dat snelheid een minder groot probleem is dan vorig jaar."

Herstructurering

Het team kijkt dit seizoen al met meer dan een schuin oog naar de toekomst. Met het oog op de wijzigingen van de reglementen van volgend jaar, herstructureerde de Scuderia de organisatie. De bedoeling? Vooral efficiënter worden, onder andere door de budgetcap. Op technisch gebied zijn er vier personeelsleden die verantwoordelijk zijn voor een afdeling en rapport uitbrengen aan teambaas Mattia Binotto. Enrico Cardile (Chassis), Enrico Gualtieri (Power Unit), Laurent Mekies (Racing) and Gianmaria Fulgenzi (Supply Chain).

2022

De focus van het team zal vrij snel naar 2022 verlegd worden. Logisch ook, want de auto's zijn dit jaar nagenoeg hetzelfde en de achterstand die het vorig jaar opliep zal daarom dit seizoen amper ingelopen kunnen worden. "Onze focus tijdens het seizoen zal liggen op de nieuwe auto voor volgend jaar. Dat is het voornaamste doel, dus we zullen weinig tijd besteden aan de huidige wagen", vertelde Binotto tijdens de presentatie van het team.

Conclusie

Gaat Ferrari beter presteren dan afgelopen jaar? Die vraag kan zeer waarschijnlijk met een volmondig 'ja' worden beantwoord. Zullen ze zomaar weer meestrijden om de titel in 2021? Die kans lijkt een stuk kleiner, tenzij de Italianen in de winter een klein wonder hebben verricht. Wellicht dat Binotto en co. een bezoekje aan de paus kunnen wagen.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'