De Formule 1 werkt sinds enkele jaren met een zogenoemd 'handicap-systeem', waarbij de meest succesvolle teams buiten de raceweekenden om benadeeld worden bij de ontwikkeling. Deze F1-teams mogen minder tijd spenderen in de windtunnel en minder computersimulaties uitvoeren, waardoor zij minder snel kunnen doorontwikkelen dan de teams die lager in de constructeursstand staan. Zo moet het veld langzaam dichter op elkaar komen, zo hoopt men.
Tweejaarlijks wordt er een meetpunt ingebouwd. Het meest logische meetpunt ligt aan het einde van het seizoen, maar ook halverwege het seizoen wordt een nieuw balans opgemaakt. Het maakt dat teams die plots veel beter presteren er qua ontwikkelingsmogelijkheden op achteruitgaan en vice versa. Dat meetpunt ligt direct na de GP van Canada.
Zo laat onderstaand overzicht zien dat er voor Red Bull weinig verandert. Dat team had normaal gesproken 70% van de door de norm vastgestelde windtunneluren, maar die 70% werd door de straf voor het overschrijden van de budgetlimiet in 2021 met nog eens 10% verminderd. Echter, deze aanvullende beperking komt in oktober te vervallen, want dat zit de straf van 12 maanden erop.
Aston Martin daarentegen gaat flink inleveren, terwijl Fernando Alonso onlangs nog opriep tot het sneller doorvoeren van updates. Met minder simulaties en windtunneluren wordt die uitdaging nóg groter. Op Ferrari is de term 'een geluk bij een ongeluk' van toepassing. De povere resultaten maken dat het team slechts vierde staat, maar qua ontwikkelingsmogelijkheden gaan ze er dus op vooruit.
*Onderstaande data is aan de hand van de huidige constructeursstand (per 15 juni 2022). Het is echter niet waarschijnlijk dat Ferrari nog een plek gaat stijgen. Ook de derde plaats van Aston Martin lijkt redelijk zeker, tenzij Mercedes grote steken laat vallen. In het krappe middenveld kan natuurlijk wel nog het één en ander veranderen.
Nieuwe verdeling windtunneltijd en aantal simulaties
Nummer | Team (verandering t.o.v. vorig meetpunt) | Percentage |
---|---|---|
1 | Red Bull (gelijk) | 63% |
2 | Mercedes (+1) | 75% |
3 | Aston Martin (+4) | 80% |
4 | Ferrari (-2) | 85% |
5 | Alpine (-1) | 90% |
6 | McLaren (-1) | 95% |
7 | Haas (+1) | 100% |
8 | Alpha Romeo (-2) | 105% |
9 | AlphaTauri (gelijk) | 110% |
10 | Williams (gelijk) | 115% |
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Canada 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!