Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2023

Ferrari stevent af op mazzeltje, Aston Martin op flinke tik na GP Canada

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Dat is in de Formule 1 bij reglement vastgelegd, net zoals elk voordeel ook een nadeel heeft. De F1 bepaalt na de Formule 1 Grand Prix van Canada opnieuw hoeveel elk team mag ontwikkelen.

Alonso Sainz
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

De Formule 1 werkt sinds enkele jaren met een zogenoemd 'handicap-systeem', waarbij de meest succesvolle teams buiten de raceweekenden om benadeeld worden bij de ontwikkeling. Deze F1-teams mogen minder tijd spenderen in de windtunnel en minder computersimulaties uitvoeren, waardoor zij minder snel kunnen doorontwikkelen dan de teams die lager in de constructeursstand staan. Zo moet het veld langzaam dichter op elkaar komen, zo hoopt men.

Tweejaarlijks wordt er een meetpunt ingebouwd. Het meest logische meetpunt ligt aan het einde van het seizoen, maar ook halverwege het seizoen wordt een nieuw balans opgemaakt. Het maakt dat teams die plots veel beter presteren er qua ontwikkelingsmogelijkheden op achteruitgaan en vice versa. Dat meetpunt ligt direct na de GP van Canada.

Zo laat onderstaand overzicht zien dat er voor Red Bull weinig verandert. Dat team had normaal gesproken 70% van de door de norm vastgestelde windtunneluren, maar die 70% werd door de straf voor het overschrijden van de budgetlimiet in 2021 met nog eens 10% verminderd. Echter, deze aanvullende beperking komt in oktober te vervallen, want dat zit de straf van 12 maanden erop.

Aston Martin daarentegen gaat flink inleveren, terwijl Fernando Alonso onlangs nog opriep tot het sneller doorvoeren van updates. Met minder simulaties en windtunneluren wordt die uitdaging nóg groter. Op Ferrari is de term 'een geluk bij een ongeluk' van toepassing. De povere resultaten maken dat het team slechts vierde staat, maar qua ontwikkelingsmogelijkheden gaan ze er dus op vooruit.

*Onderstaande data is aan de hand van de huidige constructeursstand (per 15 juni 2022). Het is echter niet waarschijnlijk dat Ferrari nog een plek gaat stijgen. Ook de derde plaats van Aston Martin lijkt redelijk zeker, tenzij Mercedes grote steken laat vallen. In het krappe middenveld kan natuurlijk wel nog het één en ander veranderen.

Nieuwe verdeling windtunneltijd en aantal simulaties

Nummer Team (verandering t.o.v. vorig meetpunt) Percentage
1 Red Bull (gelijk) 63%
2 Mercedes (+1) 75%
3 Aston Martin (+4) 80%
4 Ferrari (-2) 85%
5 Alpine (-1) 90%
6 McLaren (-1) 95%
7 Haas (+1) 100%
8 Alpha Romeo (-2) 105%
9 AlphaTauri (gelijk) 110%
10 Williams (gelijk) 115%

Formule 1 GP Canada 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Vertrekt Renault? 'Alpine en Briatore neigen steeds meer naar Mercedes-deal'