Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari wil optimaal profiteren van voordeel ten opzichte van Red Bull en Mercedes

Als het aan Ferrari ligt, dan wordt de focus zodra het Formule 1-seizoen op gang is al heel snel naar 2022 verlegd. Vanwege de grote achterstand die het team vorig jaar had, wil men zich vooral richten op het volgende jaar in plaats van het komende seizoen. Daarbij wil men profiteren van een van de weinige voordelen die het dramatische vorige seizoen met zich mee heeft gebracht.

Een dramatisch jaar zorgde ervoor dat Ferrari in 2020 niet verder kwam dan de zesde plaats. In 2021 zullen de F1-wagens door het bevriezen van de ontwikkeling grotendeels hetzelfde zijn, waardoor het onmogelijk is om concurrenten Mercedes en Red Bull bij te halen. Toch denkt teambaas Mattia Binotto dat zijn team wel degelijk een stap voorwaarts heeft gemaakt. "Ik geloof dat onze wagen beter is dan die van vorig jaar. Precies kan je ze niet vergelijken, vanwege de veranderingen aan de vloer, maar als ik de simulaties zie denk ik dat we een stap hebben gemaakt", zo vertelt hij bij de presentatie van het team. Maar tegelijkertijd is de geplaagde teambaas ook realistisch en weet hij dat Ferrari maximaal genoegen zal moeten nemen met plek drie. Zelfs dat wordt een uitdaging op zich. "We weten pas waar we staan als we op het circuit zijn, maar we moeten realistisch zijn. Het gat was vorig jaar dusdanig groot dat het niet in een winter goed is te maken." Vanwege de magere prestaties in 2020 geniet Ferrari echter wel van een voordeeltje. Door nieuwe regels betekent de zesde plek namelijk dat Ferrari dit jaar meer uren in de windtunnel door mag brengen dan de teams die vorig jaar boven hen zijn geëindigd in het kampioenschap, waaronder Mercedes en Red Bull. Met de grote veranderingen voor 2022 die er aan komen, kan dat wel eens positief werken. Ferrari wil dan ook optimaal profiteren en zoveel mogelijk windtunneltijd besteden aan de geheel nieuwe wagen voor volgend seizoen. "Onze focus tijdens het seizoen zal liggen op de nieuwe auto voor volgend jaar. Dat is het voornaamste doel, dus we zullen weinig tijd besteden aan de huidige wagen." Normaal gezien is het een lastige afweging: wanneer verleg je de focus naar het volgende seizoen? Dit jaar is die afweging iets makkelijker. "Je moet altijd de balans proberen te vinden, het is een keuze die je moet maken, maar in 2022 verandert er zoveel dat we ons vooral daar op zullen moeten richten", aldus Binotto. Hoe het handicapsysteem waar Ferrari van profiteert werkt, lees je hier in detail terug.

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract