Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

FIA: "F1-race starten in regen toch ook kwestie van gevoel"

In Duitsland kwam het voor het eerst sinds lange tijd weer voor dat een Formule 1 Grand Prix in de regen werd gestart. Volgens F1-wedstrijdleider Michael Masi spelen in zo'n situatie veel factoren een rol - waaronder 'ouderwets' gevoel.

Start gp duitsland 2019
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes-AMG motorsport

"Het beoordelen van de omstandigheden op de baan was een vloeiend proces", zo stelt Michael Masi, de door de FIA aangewezen wedstrijdleider van de Formule 1, in gesprek met onder meer RacingNews365.

"We hielden alles in de gaten tot tien minuten voor de start. We hebben ook de medical car enkele rondjes laten rijden ter observatie van hoe de baan erbij lag. Daarnaast hebben we onze eigen weersvoorspellingen, ouderwets 'handen omhoog houden' en de radioberichten van de coureurs om hun feedback te horen. Uiteindelijk was de keuze om een staande start te doen vrij simpel."

Voorafgaand aan vorig seizoen werd een nieuwe regel geïntroduceerd die een staande start in de regen mogelijk maakte, na het afleggen van extra opwarmronden achter de safety car. Die procedure werd dan ook uitgevoerd in Hockenheim. In de jaren daarvoor werd de start van een race met regenval vaak uitgevoerd achter de safety car.

Masi: "Hoeveel extra opwarmronden hangt af van de omstandigheden. Toen ik een uur voor de race nog een inspectierondje reed, was de baan nog erg nat. Pas later, toen we 21 auto's op de baan hadden rijden, werd het duidelijker. Dan wordt het een afweging. En daarbij komt eerlijk gezegd ook veel gevoel kijken. Gewoon instinctief gevoel."

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Uitslag Tweede vrije training Formule 1 GP Spanje