Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

FIA: "F1-race starten in regen toch ook kwestie van gevoel"

In Duitsland kwam het voor het eerst sinds lange tijd weer voor dat een Formule 1 Grand Prix in de regen werd gestart. Volgens F1-wedstrijdleider Michael Masi spelen in zo'n situatie veel factoren een rol - waaronder 'ouderwets' gevoel.

Start gp duitsland 2019
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes-AMG motorsport

"Het beoordelen van de omstandigheden op de baan was een vloeiend proces", zo stelt Michael Masi, de door de FIA aangewezen wedstrijdleider van de Formule 1, in gesprek met onder meer RacingNews365.

"We hielden alles in de gaten tot tien minuten voor de start. We hebben ook de medical car enkele rondjes laten rijden ter observatie van hoe de baan erbij lag. Daarnaast hebben we onze eigen weersvoorspellingen, ouderwets 'handen omhoog houden' en de radioberichten van de coureurs om hun feedback te horen. Uiteindelijk was de keuze om een staande start te doen vrij simpel."

Voorafgaand aan vorig seizoen werd een nieuwe regel geïntroduceerd die een staande start in de regen mogelijk maakte, na het afleggen van extra opwarmronden achter de safety car. Die procedure werd dan ook uitgevoerd in Hockenheim. In de jaren daarvoor werd de start van een race met regenval vaak uitgevoerd achter de safety car.

Masi: "Hoeveel extra opwarmronden hangt af van de omstandigheden. Toen ik een uur voor de race nog een inspectierondje reed, was de baan nog erg nat. Pas later, toen we 21 auto's op de baan hadden rijden, werd het duidelijker. Dan wordt het een afweging. En daarbij komt eerlijk gezegd ook veel gevoel kijken. Gewoon instinctief gevoel."

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

2 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen