"Het beoordelen van de omstandigheden op de baan was een vloeiend proces", zo stelt Michael Masi, de door de FIA aangewezen wedstrijdleider van de Formule 1, in gesprek met onder meer RacingNews365 . "We hielden alles in de gaten tot tien minuten voor de start. We hebben ook de medical car enkele rondjes laten rijden ter observatie van hoe de baan erbij lag. Daarnaast hebben we onze eigen weersvoorspellingen, ouderwets 'handen omhoog houden' en de radioberichten van de coureurs om hun feedback te horen. Uiteindelijk was de keuze om een staande start te doen vrij simpel." Voorafgaand aan vorig seizoen werd een nieuwe regel geïntroduceerd die een staande start in de regen mogelijk maakte, na het afleggen van extra opwarmronden achter de safety car. Die procedure werd dan ook uitgevoerd in Hockenheim. In de jaren daarvoor werd de start van een race met regenval vaak uitgevoerd achter de safety car. Masi: "Hoeveel extra opwarmronden hangt af van de omstandigheden. Toen ik een uur voor de race nog een inspectierondje reed, was de baan nog erg nat. Pas later, toen we 21 auto's op de baan hadden rijden, werd het duidelijker. Dan wordt het een afweging. En daarbij komt eerlijk gezegd ook veel gevoel kijken. Gewoon instinctief gevoel."
Meest gelezen