Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
FIA

FIA: "F1-race starten in regen toch ook kwestie van gevoel"

In Duitsland kwam het voor het eerst sinds lange tijd weer voor dat een Formule 1 Grand Prix in de regen werd gestart. Volgens F1-wedstrijdleider Michael Masi spelen in zo'n situatie veel factoren een rol - waaronder 'ouderwets' gevoel.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes-AMG motorsport

"Het beoordelen van de omstandigheden op de baan was een vloeiend proces", zo stelt Michael Masi, de door de FIA aangewezen wedstrijdleider van de Formule 1, in gesprek met onder meer RacingNews365.

"We hielden alles in de gaten tot tien minuten voor de start. We hebben ook de medical car enkele rondjes laten rijden ter observatie van hoe de baan erbij lag. Daarnaast hebben we onze eigen weersvoorspellingen, ouderwets 'handen omhoog houden' en de radioberichten van de coureurs om hun feedback te horen. Uiteindelijk was de keuze om een staande start te doen vrij simpel."

Voorafgaand aan vorig seizoen werd een nieuwe regel geïntroduceerd die een staande start in de regen mogelijk maakte, na het afleggen van extra opwarmronden achter de safety car. Die procedure werd dan ook uitgevoerd in Hockenheim. In de jaren daarvoor werd de start van een race met regenval vaak uitgevoerd achter de safety car.

Masi: "Hoeveel extra opwarmronden hangt af van de omstandigheden. Toen ik een uur voor de race nog een inspectierondje reed, was de baan nog erg nat. Pas later, toen we 21 auto's op de baan hadden rijden, werd het duidelijker. Dan wordt het een afweging. En daarbij komt eerlijk gezegd ook veel gevoel kijken. Gewoon instinctief gevoel."

2 reacties

    Weerbericht Regen en onweer teisteren kwalificatie GP Oostenrijk