In Saoedi-Arabië zijn er drie DRS-zones, maar in aanloop naar de 2023-editie van de race in Djedda heeft de FIA de laatste van die drie zones aangepast. Tijdens de eerste edities van de race lag het meetpunt namelijk nog kort voor het ingaan van de laatste bocht. Dat leverde kat-en-muisspelletjes op tussen Verstappen en Hamilton in 2021 en ook vorig jaar deed Verstappen dat samen met Leclerc na. In aanloop naar dat meetpunt is er namelijk een andere DRS-zone en kan de jagende coureur de aanval openen. Als je echter al voor dat meetpunt voorbij je tegenstander bent, dan krijgt die op het daaropvolgende rechte stuk (richting de finishlijn) DRS en kan je zelf weer worden ingehaald. Aangezien er daarna een bochtig gedeelte zonder DRS volgt, wil je het liefste op dat laatste rechte stuk DRS hebben om aan te vallen. Check op de beelden hieronder hoe het er aan toe ging in 2022, toen Verstappen en Leclerc haast 'surplace' bij het DRS-punt aankwamen. Het artikel gaat daaronder verder.
Nieuw meetpunt
In 2023 ligt het meetpunt voor het laatste DRS-stuk nu ná de bocht, meteen bij het uitkomen ervan, waardoor men bij het ingaan van de bocht geen gekke acties meer hoeft uit te voeren om zo te profiteren van DRS. Het activatiepunt is wel hetzelfde gebleven, dus de coureurs kunnen op het laatste rechte stuk nog wel zoals vanouds even lang gebruik maken van de verminderde drag door de achtervleugel open te slaan.
Meest gelezen