De Formule 1-motorleveranciers hebben deze week een kerstcadeau ontvangen van de FIA. Ze kregen namelijk allemaal een vat met 100% duurzame brandstof, gemaakt van biologisch afval en ontwikkeld aan de hand van strenge milieu-eisen.
Het maakt allemaal deel uit van de nieuwe klimaatstrategie van die mondiale autosportbond, die vanaf 2021 CO2-neutraal wil opereren en op zijn laatst in 2030 helemaal klimaatneutraal al haar activiteiten wil uitvoeren.
De F1-motorlevanciers gaan nu met de brandstof testen en vanuit dat startpunt hun eigen biobrandstof ontwikkelen, waarbij de nieuwe brandstof in Formule 1 zal worden geïntroduceerd tezamen met de invoering van de nieuwe motorformule. Dat zal waarschijnlijk in 2025 of 2026 zijn. Andere kampioenschappen gaan al eerder met de biobrandstof in de tank rijden.
FIA-president Jean Todt is in zijn nopjes met het nieuws, zo vertelt hij bij de bekendmaking van de invoering van de duurzame brandstof in Formule 1. "De FIA neemt haar verantwoordelijkheid en leidt de motorsport naar een toekomst waarin het haar negatieve rol vermindert en bijdraagt aan een groenere planeet."
"Door deze nieuwe biobrandstof te ontwikkelen waar een Formule 1-wagen op kan rijden, nemen we een nieuwe stap vooruit. Met de hulp van de grootste energiebedrijven ter wereld kunnen we de beste technologische en klimaatvriendelijke prestaties combineren", glundert Todt.
In de bijbehorende inspirerende video van de FIA, die hieronder is te bekijken, schitteren de Formule 1-coureurs.
Max Verstappens dominante zege bezorgde Mercedes serieus hoofdpijn. Wat betekent dit voor 2021? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het in de nieuwe RacingNews365-podcast, die hieronder is te beluisteren.
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan